Update 6 Alfa is een flinke update; het is bijna een nieuwe versie, maar de upgrade is eenvoudiger! De update brengt veel dingen samen waaraan we dit jaar hebben gewerkt en verenigt de functies van 3CX StartUP in ons hoofdproduct. Veel van de functies van StartUP hebben voordelen voor grotere installaties.

Deze update betekent een verbetering van uw configuratie van 3CX. We hebben de configuratie sterk vereenvoudigd en gemoderniseerd. Het instellen van regels voor inkomende en uitgaande oproepen en ook de configuratie van telefoons zijn sterk vereenvoudigd, zodat u nu nog sneller aan de slag kunt met 3CX.

SBC-geschikte telefoons

Met Update 6 Alfa kunt u nu geselecteerde telefoons gebruiken als SBC-apparaat en telefoon, dankzij nieuwe firmware voor de SBC-service.

fanvil yealink

De SBC-functionaliteit is een belangrijke functie van 3CX; door spraakverkeer via de SBC te leiden, zorgt u dat dit verkeer wordt gecodeerd en, nog belangrijker, firewall-proof is. Spraakverkeer kan eenvoudiger en beter door firewalls worden geleid bij gebruik van een SBC in plaats van STUN.

Het nadeel daarvan was dat u hiervoor een speciaal apparaat in het netwerk moest configureren. Met SBC-geschikte telefoons hebt u geen apart apparaat meer nodig en verloopt de configuratie bovendien veel eenvoudiger. Vanaf de lancering zijn de volgende telefoons “SBC-geschikt”:

Belangrijkste punten over nieuwe SBC-telefoons:

  • Geselecteerde telefoons van Yealink en Fanvil hebben nu een ingebouwde SBC-proxy
  • Deze telefoons kunnen fungeren als telefoon en als SBC voor het netwerk
  • U hoeft geen Raspberry Pi samen te stellen, maar kunt gewoon een nieuwe betaalbare telefoon kopen
  • Geschikt voor maximaal tien telefoons (mogelijk meer) voor verkeer via de telefoon
  • Veel eenvoudiger te configureren dan een afzonderlijke SBC

Vernieuwde configuratie en verbeterd beheer van IP-telefoons

beheer ip-telefoon

Provisioneren in 3CX is in de loop der tijd flink veranderd en uiteindelijk hadden we verschillende methoden voor hetzelfde doel. Sommige methoden waren verouderd en richtten zich op lokale installaties in een tijd toen browserbeveiliging nog niet echt aan de orde was. Het werd dus tijd het proces te stroomlijnen en ons te richten op één veilige provisioneringsmethode die geschikt was voor hosted en lokale installaties. Onze RPS-provisioneringsserver is helemaal vernieuwd en is vanaf nu de primaire manier om telefoons te provisioneren.

Bevindt uw telefoon zich in het LAN, dan kunt u de provisionerings-URL kopiëren en in de webinterface van de telefoon plakken. Dit is bedoeld voor oudere telefoons die onze RPS-server niet ondersteunen en voor netwerken met een LAN IP. In de toekomst is een split-sever DNS vereist met een beveiligde FQDN, zodat de RPS-server ook in het LAN kan worden gebruikt. Voor nu is LAN-provisionering via PnP nog mogelijk via de Beheerconsole.

Belangrijkste punten over provisioneren:

Nieuwe groepsfunctionaliteit

In Update 6 Alfa zijn groepen uitgebreid met tal van functies die we hebben ontwikkeld voor StartUP. Voorheen werden groepen voornamelijk gebruikt om extensies te groeperen en bepaalde rechten toe te passen. Maar na Update 6 biedt een groep veel meer mogelijkheden: u kunt per groep een tijdzone, taal en kantoortijden instellen. U kunt rechten delegeren op basis van rollen in plaats van selectievakjes te selecteren. Rollen zijn veel eenvoudiger te configureren en te beheren.

Dit biedt veel voordelen voor grotere installaties met teams in verschillende tijdzones of met verschillende talen. Het beheer kan worden uitbesteed aan groepsbeheerders. Grotere installaties met meerdere fysieke locaties kunnen groepen gebruiken om routering, SIP-trunks en meer eenvoudiger te scheiden.

Onze telefooncentrale bij 3CX werd bijvoorbeeld behoorlijk complex vanwege de routering van inkomende en uitgaande oproepen naar meerdere SIP-trunks en verschillende kantoortijden voor elk van onze salesteams. De statusplanner kon salesmedewerkers niet automatisch aanmelden en afbelden bij wachtrijen en de live chat. Met groepen kunnen we afzonderlijke groepen maken voor elk salesteams en de instellingen veel efficiënter configureren. Onze externe kantoren kunnen hun eigen IVR, kantoortijden en tijdzones gebruiken. Het resultaat was een sterke vereenvoudiging van onze configuratie. Bovendien konden we het groepsbeheer uitbesteden aan beheerders of managers van specifieke kantoren en afdelingen. We hebben de beheertijd zo met 300% kunnen terugbrengen. Volg de gids om uw team en groepen te configureren.

Belangrijkste punten over groepen:

  • Belbaar met een ingebouwd menu dat oproepen kan routeren op basis van het tijdstip waarop ze binnenkomen
  • Extensies nemen standaard de kantoortijden van hun groep over
  • Nieuwe installaties groeperen extensies in de standaardgroep
  • In de toekomst kunt u ook telefoonboeken en chats groeperen

“Nieuwe” beheerinterface – beheer van de Web Client

interface web client

Een nieuwe manier om het systeem te configureren: de sectie Beheer in de Web Client. Deze sectie zat al in Update 5, maar in Update 6 hebben we tal van nieuwe configuratie-opties toegevoegd, zoals een uitbreiding van de oproepverwerking, de configuratie van SIP-trunks, live chat, WhatsApp en Facebook, maar ook provisionering en beheer van telefoon en beheer van doorschakelregels van andere gebruikers. Voor toegang tot de sectie Beheer in de Web Client moet u Systeembeheerder, Systeemeigenaar, Groepsbeheerder, Eigenaar or Manager zijn.

Nieuwe “rollen” voor gebruikers

In de loop der jaren werd rechtenbeheer complex en verwarrend. Kortom: een rommeltje. In Update 6 Alfa maken we rechtenbeheer een stuk eenvoudiger door het gebruik van “rollen”. Rollen werden al geïntroduceerd in StartUP, maar zijn ook zeer waardevol voor grotere installaties. De rollen zijn alleen van toepassing op de Web Client. Ze bepalen wat iemand kan doen of configureren in de sectie Beheer van de Web Client. Dit zijn de nieuwe rollen:

  • Gebruiker: de eenvoudigste rol. Kan de aanwezigheid van andere gebruikers bekijken.
  • Receptionist: deze rol is bedoeld voor receptionisten. De rol kan de ingestelde kantoor- en pauzetijden overschrijven voor de groepen waarvan de rol lid is. De rol kan ook groepsoproepen en aanwezigheid bekijken en bewerkingen uitvoeren zoals omleiden, doorverbinden, opnemen, parkeren and intercom.
  • Groepsbeheerder: een groepsbeheerder heeft toegang tot de beheerdersweergave. Groepsbeheerders zien standaard geen rapporten en opnamen, en kunnen niet Luisteren of Inbreken. Een groepsbeheerder kan de oproepverwerking, SIP-trunks, WhatsApp, live chat enz. configureren.
  • Manager: deze rol heeft ook een beheerdersweergave in de Web Client. Hier kan de manager gebruikersinstellingen configueren, zoals doorschakelingen. De manager kan gebruikers creëren en rollen aanpassen. Verder kan de manager rapporten en opnamen bekijken. Wat betreft aanwezigheid en oproepen kan de manager alles wat de receptionist kan, plus Luisteren en Inbreken.
  • Eigenaar: een eigenaar kan alles doen wat een groepsbeheerder EN een manager kunnen doen. Deze rol is bedoeld voor eigenaren van een bedrijf of “eigenaren van een afdeling”. Eigenaren kunnen dus hun groep beheren en daarnaast ook Inbreken, Luisteren of Fluisteren. Een eigenaar kan alleen mensen binnen de eigen groep promoveren tot manager of groepsbeheerder.
  • Systeembeheerder: een systeembeheerder kan alles zien voor alle groepen en alle SIP-trunks, zelfs als de systeembeheerder zelf niet tot de groep behoort. Systeembeheerders kunnen niet Inbreken of Luisteren. Ze kunnen ook geen andere mensen benoemen tot systeembeheerder of systeemeigenaar.
  • Systeemeigenaar: een systeem eigenaar kan alles doen wat een systeembeheerder kan doen EN Inbreken, Luisteren en opnamen en rapporten bekijken. Een systeembeheerder is bovendien de enige die gebruikers kan promoveren tot systeembeheerder of systeemeigenaar (alleen van toepassing op Dedicated installaties).

Deze rollen zijn van toepassing op alle groepen waarvan de gebruiker lid is! De rollen van systeembeheerder en systeemeigenaar zijn van toepassing op het hele systeem. De oude Beheerconsole blijft behouden, evenals de rechten die zijn toegewezen aan gebruikers in de Beheerconsole.

Belangrijkste punten over rollen:

  • Nieuwe manier om rechten toe te wijzen in 3CX
  • Meer gedetailleerde toewijzing van administratie- en beheertaken
  • 7 unieke rollen voor verschillende functies binnen een organisatie
  • Vereist dat ten minste één gebruiker de rol van systeemeigenaar krijgt

Verplicht: wijs de rol van systeemeigenaar toe aan een extensie!

systeemeigenaar

BELANGRIJK! Als onderdeel van de onderstaande wijziging moet u de rechten van een systeembeheerder of -eigenaar toewijzen aan een extensie. Als de huidige 3CX-beheerder geen extensie heeft, moet u er een creëren. Ga vervolgens in de Beheerconsole naar het gebruikersaccount, klik op het tabblad Rights (Rechten) en selecteer de rol System Owner (Systeemeigenaar) in de sectie Group Membership (Groepslidmaatschap).

Gestroomlijnd configuratieproces voor SIP-trunks

Als onderdeel van de nieuwe beheerdersinterface in de Web Client hebben we ook het proces voor het maken van SIP-trunks vereenvoudigd. U kunt direct voorkeursproviders en ondersteunde VoIP-providers configureren. We hebben alle ondersteunde providers en voorkeursproviders opnieuw getest en gecontroleerd. Ondersteunde Dedicated, ondersteunde externe en generieke providers moeten worden geconfigureerd via de Beheerconsole. We zijn van plan in de toekomst ook ondersteunde Dedicated providers op te nemen in de Web Client, naarmate we meer configuratiefuncties van de nieuwe, gestroomlijnde interface ondersteunen.

Nieuwe handleiding

We hebben nieuwe handleidingen opgesteld voor V18 Update 6, hier verkrijgbaar.

Hoe bemachtigt u V18 Update 6 Alfa?

Uitsluitend aanbevolen voor testdoeleinden: Dit is een alfaversie, niet geschikt voor productieve systemen. Gebruikers van V18 Update 5 op Linux kunnen Update 6 Alfa proberen via Updates in de Beheerconsole.

Bekijk het wijzigingsoverzicht voor meer informatie over deze versie en laat ons op het 3CX-communityforum weten wat u ervan denkt!