Overstappen naar VoIPAnno 2019 zijn er nog steeds bedrijven die nog moeten overstappen op VoIP. Dat terwijl KPN zegt te stoppen met ISDN per 1 september. Nu is de “stop ISDN” belofte natuurlijk betrekkelijk aangezien deze al een aantal keer eerder is gedaan. Desondanks is er voor veel managers haast geboden om over te stappen. Maar let op, bij haast gaat er wel eens iets mis.

Top 6 vergissingen bij overstappen naar VoIP

  1. Niet voldoende basiskennis van VoIP
    Bij overstappen naar VoIP moet er enige basiskennis aanwezig zijn. De juiste vragen moeten gesteld kunnen worden om tot de juiste oplossing te komen.
  2. Bestaande hardware gebruiken
    De bestaande routers, switches en bekabeling zijn nog lang niet afgeschreven. De internet snelheid is ruim voldoende en alle werkplekken draaien als een trein. Tóch is dit geen garantie voor goed werkend VoIP. Wanneer de bestaande switch geen onderscheid maakt tussen data en voice, valt de QoS onderuit bij intensief gebruik. Kies een switch die prioriteit geeft aan VoIP. Vergeet ook niet dat de ene kabel de andere niet is. Soms moet er dus geïnvesteerd worden in nieuwe hardware.
  3. Niet testen van internetcapaciteit
    Er is nooit een probleem geweest met de verbinding en de bandbreedte is voldoende. Maar vergeet niet dat er nu een VoIP systeem bij komt. Vraag de VoIP provider of de verbinding voldoet of laat een test uitvoeren. Vaak kan een verbinding eenvoudig opgeschaald worden voor overstappen.
  4. Geen aandacht voor beveiliging
    VoIP kent legio voordelen boven ISDN. Toch is er één zaak die extra aandacht behoeft bij overstappen naar VoIP en dat is beveiliging. Waar in de oude situatie niet werd stil gestaan bij fraude of gevoeligheid voor hackers, is er bij VoIP strikter netwerkbeheer nodig.
  5. Vast houden aan de bestaande centrale en de bijbehorende methodiek
    Na het hebben van voldoende kennis, het kiezen van de juiste hardware en het verzekeren van de verbinding, komt nu de centrale aan bod. Een ISDN centrale werkt niet met VoIP. Via een Gateway is dat wel weer op te lossen, maar hiermee zijn vaak niet alle voordelen van VoIP te benutten. Kijk goed welke extra functies VoIP met zich mee kan brengen. Gebruik deze overstap ook om over te gaan op een nieuwe centrale. Een centrale van 3CX is niet alleen een telefonie systeem, maar een complete UC oplossing. Hiermee kan iedere manager zijn bedrijf naar een nieuw plan tillen.
  6. Geen backup of herstelplan hebben
    Ieder systeem kent zijn beperkingen. Er kan altijd ergens iets mis gaan waardoor de nieuwe VoIP oplossing niet werkt zoals het hoort. Dan is het goed om te weten dat een VoIP oplossing eenvoudig elders uit te rollen is zodat downtime wordt geminimaliseerd. Uiteraard moet het wel ingericht zijn om snel te kunnen schakelen. Denk goed na over hoe te handelen bij problemen.

Voorkomen is beter dan genezen is. Veel succes met overstappen!