Wat is Unified Communications?

Unified Communications, vaak afgekort tot UC, verwijst naar de manier waarop verschillende soorten digitale communicatietools met elkaar communiceren en samenwerken. Als onder andere telefoongesprekken, webconferenties, sms en e-mail met elkaar worden verenigd, kunnen gebruikers gegevens delen en inzien, en in realtime met elkaar samenwerken. Of u nu een grote onderneming of een klein bedrijf hebt, met de juiste UC-oplossing kunt u uw bedrijfsprocessen naar een hoger niveau tillen. Verbeter de samenwerking, verhoog de productiviteit, stimuleer mobiliteit en geef de gebruikersbeleving een boost.

Unified Communications verenigt diverse communicatiekanalen voor zakelijke communicatie.

Er zijn verschillende communicatiekanalen beschikbaar. De volgende samenwerkingstools worden veelvuldig gebruikt:

  • E-mail

  • Telefoon (vaste lijn, mobiel, VoIP-telefooncentrale)

  • Audio-/videoconferenties

  • Instant messaging

  • Status (laat zien of individuele contactpersonen beschikbaar, bezet of afwezig zijn)

  • Social media (Twitter, Facebook, WhatsApp, Instagram enz.)

Sommige van deze kanalen zijn van het type “opslaan en doorsturen”; de informatie wordt in één richting gestuurd en blijft (vrijwel) onbeperkt inzichtelijk, zodat de andere partij deze kan bekijken wanneer het hem of haar uitkomt. E-mail is de bekendste vorm van deze communicatievorm.

Er zijn echter ook “realtime” vormen die vragen om een snelle reactie (en vaak andere taken onderbreken); een inkomend telefoongesprek is daarvan het bekendste voorbeeld.

Voor elk van deze communicatie-oplossingen hebt u doorgaans een “app” nodig om toegang te krijgen tot de informatie die wordt uitgewisseld. Naarmate het aantal oplossingen dat om aandacht vraagt toeneemt, wordt het lastiger ze allemaal efficiënt te beheren.

Unified Communications vervaagt de grenzen tussen communicatiekanalen.

Waarom kiezen voor Unified Communications?

Unified Communications is een generieke, allesomvattende term voor het door de markt ontwikkelde systeem waarin alle “apps” (en dus communicatiekanalen) zijn samengevoegd, zodat de gebruiker eenvoudig toegang heeft tot alle informatie, ongeacht waar (thuis, op kantoor, in de auto, in de trein …) of wanneer hij/zij deze wil bekijken, of op welk apparaat (laptop, tablet, smartphone …). Inkomende telefoongesprekken kunnen bijvoorbeeld worden doorgestuurd naar waar de ontvanger zich op dat moment bevindt, of dat nou op kantoor, onderweg op een mobiele telefoon of thuis op een webphone is.

Een UC-oplossing vervaagt in feite de grenzen tussen de communicatiekanalen. Een gebruiker kan er bijvoorbeeld voor kiezen een ontvangen voicemailbericht te openen via e-mail of per telefoon. De status van de afzender is te zien via aanwezigheidsinformatie en de gebruiker kan direct een reactie sturen via een tekstbericht of video-oproep.

Kort gezegd is het doel van UC-oplossingen om zakelijke communicatie te verenigen en te stroomlijnen, de efficiëntie van medewerkers te verhogen en de klantbeleving te verbeteren.

Voordelen van Unified Communications

  • Verhoogt de efficiëntie en productiviteit van medewerkers

  • Verbetert de samenwerking tussen medewerkers en afdelingen

  • Bevordert een mobiel en flexibel personeelsbestand

  • Verbetert de klantbeleving en klantenservice

  • Verlaagt de kosten: minder beheer en onderhoud

Waarom zou u 3CX kiezen als uw UC-oplossing?

3CX is een UC-oplossing op basis van één platform dat oproepen integreert met videoconferenties, live chat, zakelijke sms, WhatsApp, status en meer. Alle geïntegreerde samenwerkingstools zijn standaard inbegrepen in zowel een lokale installatie als een hosted oplossing. U kunt:

  • De status van collega’s zien: vermijd dure voicemailtags en voorkom onnodig doorverbinden om de irritatie bij klanten te beperken.

  • Fax en voicemail doorsturen naar uw inbox: stuur voicemails door naar uw inbox en beluister ze zonder te moeten inbellen. Faxen worden als PDF-bestanden naar u gemaild.

  • Live chat, WhatsApp en zakelijke sms gebruiken: chat in realtime met websitebezoekers. Met de WhatsApp-integratie, Facebook en tekstberichten voor bedrijven van 3CX werken gebruikers direct via de 3CX-console.

  • Op afstand werken met mobiele apps: 3CX omvat mobiele apps voor iOS en Android zodat u ook (video)gesprekken kunt voeren als u niet op kantoor bent.

Meer lezen