Wat is Voice over IP?

Voice over IP of VoIP is de afkorting van Voice over Internet Protocol en verwijst naar de verzending van spraakverkeer over een internetverbinding. Bij traditionele telefonie, ook wel PSTN (Public Switched Telephone Network) genoemd, bellen gebruikers naar vaste en mobiele nummers via fysieke telefoonlijnen, kabelsystemen en netwerken. IP-telefonie is echter veel veelzijdiger en biedt ook de mogelijkheid om spraak, gegevens en video te verzenden naar diverse apparaten, zoals smartphones, laptops, tablets en IP-telefoons, tegen veel lagere kosten.

De eerste VoIP-serviceproviders boden oplossingen die de architectuur van het oude telefoonnetwerk weerspiegelden. Daarna kwamen er providers die gesloten privénetwerken bouwden waarmee gebruikers elkaar gratis konden bellen, en providers die de architectuur van het oude telefoonnetwerk volledig op de schop gooiden. VoIP-oplossingen faciliteren dynamische interactie tussen gebruikers op twee willekeurige domeinen op internet. Om te kunnen bellen via VoIP heeft een gebruiker SIP-telefoonsoftware OF een fysieke VoIP-telefoon nodig. Gebruikers kunnen bellen naar zowel VoIP-nummers als PSTN-telefoons.

Er zijn verschillende toepassingen en VoIP-telefooncentrales die gebruikmaken van VoIP als basis voor geavanceerde zakelijke communicatieoplossingen en voor internettelefonie voor persoonlijk gebruik. Denk bijvoorbeeld aan 3CX, dat een zakelijk communicatiesysteem biedt met spraak, video, chat en meer. De meeste moderne fabrikanten, zoals Apple, integreren native IP-apps in hun smartphones, zoals Apple FaceTime, waarmee gebruikers kunnen bellen en videobellen.

Hoe werkt het?

VoIP zet data, zoals spraak of video, om in een digitaal signaal en stuurt dit signaal vervolgens in de vorm van digitale datapakketten via internet. Voor het gebruik van VoIP-technologie hebt u een VoIP-service of -toepassing nodig om de gesprekken te verwerken. Verder hebt u ook internettoegang en een SIP-trunk of VoIP-provider nodig. Sommige breedband- of telefonieproviders bieden IP-telefonie als standaard of naast traditionele PSTN-diensten. De meeste telecommaatschappijen stappen echter geleidelijk over op volledig IP. Als uw telefoonmaatschappij VoIP-oplossingen biedt, hoeft u geen afzonderlijke SIP-trunk of VoIP-provider in te schakelen.

VoIP maakt gebruik van een reeks protocollen om gesprekken te faciliteren, zoals het RTP-protocol (Real Time Transport) dat een standaard pakketindeling definieert om media over internet te leveren. Daarnaast wordt SIP (Session Initiation Protocol) gebruikt, een signaalprotocol voor het tot stand brengen van een “sessie” tussen 2 of meer deelnemers, het aanpassen van die sessie en uiteindelijk het beëindigen van die sessie. Spraak- en videogegevens worden opgedeeld in pakketten, die over het internet worden verzonden en weer worden uitgepakt om uiteindelijk als het oorspronkelijke spraak- of videobericht te worden afgeleverd.

Wat zijn de voordelen van Voice over IP?

Bedrijven die kiezen voor VoIP-systemen in plaats van traditionele koperen telefoonlijnen, hebben tal van voordelen: lagere maandelijkse telefoonkosten, meer flexibiliteit en een hogere productiviteit.

VoIP kan taken vereenvoudigen en functies bieden die lastig of uitsluitend tegen hoge kosten te implementeren zijn bij gebruik van een traditioneel PSTN-systeem.

Voordelen van Voice over IP
  • Er kunnen meerdere gesprekken worden gevoerd via dezelfde breedbandtelefoonlijn. Aan een VoIP-systeem kunnen dus meerdere telefoonlijnen worden toegevoegd zonder dat er extra kabels hoeven te worden aangelegd. Daardoor zijn VoIP-systemen veel beter schaalbaar.

  • Functies waarvoor u doorgaans extra betaalt bij telecombedrijven, zoals doorschakelen, nummerherkenning of automatisch terugbellen, behoren vaak tot de standaardfunctionaliteit bij VoIP-technologie. Bovendien is een VoIP-systeem veel eenvoudiger te configureren en te beheren.

  • Met VoIP-technologie profiteert u van unified communications via software en toepassingen, zoals 3CX. Dergelijke oplossingen bieden tal van communicatiefuncties zoals spraakoproepen, video, instant messaging, en zelfs live communicatie via uw website

  • In combinatie met een moderne communicatieoplossing kunnen gebruikers hun zakelijke nummer overal mee naartoe nemen, zolang ze maar beschikken over een internetverbinding. Ze kunnen de zakelijke telefonieoplossing gebruiken via hun mobiele toestel, laptop of tablet.

  • Een VoIP-oplossing is veel goedkoper dan een traditionele telefooncentrale. Gebruikers kunnen gratis bellen en profiteren van lage tarieven voor internationale gesprekken.

  • Organisaties kunnen hun klantenservice versterken met toepassingen die de productiviteit en efficiëntie verhogen. Bovendien hebben klanten de mogelijkheid via verschillende kanalen contact op te nemen met het bedrijf en kunnen ze gratis bellen naar contactcenters.

  • Flexwerken wordt een stuk eenvoudiger met een VoIP-oplossing. U kunt eenvoudig extensies en gebruikers toevoegen aan de zakelijke telefooncentrale, ongeacht waar ze zich bevinden.

  • De meeste bedrijven maken geen gebruik meer van de verouderde faxtechnologie. Maar voor ondernemers die graag vasthouden aan deze communicatievorm, bieden veel oplossingen fax naar e-mail op basis van VoIP.

  • VoIP-systemen vereisen geen uitgebreide infrastructuur en kunnen dus snel en tegen lage kosten worden geïmplementeerd. Bovendien hebt u met mobiele apps en webclients geen fysieke telefoons of dure apparatuur nodig, waardoor een VoIP-systeem ideaal is voor zowel kleine als grote ondernemingen.

  • Met een breedbandverbinding biedt een VoIP-service een uitstekende gesprekskwaliteit met minimale uitval.

Wat zijn de nadelen van Voice over IP?

  • In het geval van internetproblemen of stroomuitval kan uw VoIP-telefooncentrale onbruikbaar worden. Daarnaast kan een slechte internetverbinding nadelige gevolgen hebben voor de gesprekskwaliteit. Veel bedrijven kiezen dan ook voor een speciale internetverbinding voor hun VoIP-communicatie.

  • Omdat het een internetdienst betreft, is VoIP kwetsbaar voor cyberaanvallen. Er zijn enkele beveiligingsrisico’s, zoals DOS-aanvallen en de kans dat u wordt afgeluisterd. De meeste betrouwbare serviceproviders en softwaresystemen implementeren echter tools en maatregelen om u te beschermen tegen dergelijke risico’s.

Veelgebruikte VoIP-afkortingen

  • VoIP: Voice over Internet Protocol. Dit wordt ook wel IP-telefonie, internettelefonie en digitaal bellen genoemd en is het protocol voor het versturen van spraakgegevens over internet of een ander IP-netwerk.

  • SIPSession Initiation Protocol. Dit protocol is ontwikkeld door de IETF MMUSIC Working Group en is de voorgestelde norm voor het starten, bewerken en beëindigen van een interactieve gebruikerssessie met multimedia-elementen zoals video, spraak, instant messaging, online games en virtual reality.

  • PSTN: Public Switched Telephone Network. Dit is het wereldwijd gebruikte telefonienetwerk.

  • ISDN: Integrated Services Digital Network. Dit is een vorm van digitale telefonie dat is ontwikkeld voor de digitale (in plaats van analoge_ uitwisseling van spraak en data over gewone koperen telefoonkabels, met een betere kwaliteit en hogere snelheid dan analoge systemen bieden.

  • PBXPrivate Branch eXchange. Ook wel Private Business eXchange genoemd. Dit is een telefooncentrale in eigendom van een bedrijf, in tegenstelling tot een telefooncentrale in eigendom van een algemene provider of telefoonmaatschappij.

  • IVR: Interactive Voice Response. Dit is een gecomputeriseerd systeem waarmee een beller een optie kan kiezen uit een menu en op andere manieren kan communiceren met een computersysteem.

  • DID: Direct Inward Dialing of doorkiesnummers. Dit is een functie die door telefoonmaatschappijen wordt aangeboden aan klanten met een telefooncentrale, waarbij de telefoonmaatschappij een serie telefoonnummers toewijst aan de telefoonlijnen van de telefooncentrale.

  • RFC: Request for Comments. Dit is een document dat de protocollen en andere aspecten van het internet beschrijft die door commerciële software en freeware in internet- en Unix-community’s worden gebruikt.

Meer lezen