Wat is een PBX-telefooncentrale?

PBX is de afkorting van Private Branch Exchange System, een privételefoonnetwerk binnen een bedrijf of organisatie. De gebruikers van een PBX kunnen intern (binnen hun bedrijf) en extern (met de buitenwereld) communiceren via verschillende communicatiekanalen, zoals VoIP, ISDN of een analoge verbinding. Met een PBX of PABX kunt u ook meer telefoons hebben dan fysieke telefoonlijnen (het PSTN-telefonienetwerk) en kunnen gebruikers gratis met elkaar bellen. Daarnaast biedt een PBX functies zoals doorverbinden, voicemail, gesprekken opnemen, interactieve spraakmenu’s (IVR’s) en wachtrijen.

Een traditionele PBX-telefooncentrale heeft zijn eigen telefoons, die daardoor niet kunnen worden gebruikt in combinatie met een ander systeem. Dit betekent dat u vastzit aan het systeem (omdat u bij de overstap op een ander systeem ook nieuwe telefoons moet aanschaffen, waardoor overstappen een dure aangelegenheid wordt) of aan de leverancier (omdat de telefoons alleen te gebruiken zijn in combinatie met systemen van diezelfde leverancier, soms zelfs beperkt tot een specifieke serie).

Maar het verstrijken van de tijd en nieuwe technologieën hebben het telefonielandschap gewijzigd, met IP-telefooncentrales op basis van open standaarden als nieuwe koploper. Het idee achter IP in dit nieuwe tijdperk is dat telefoongesprekken worden gevoerd met het Internet Protocol als onderliggende transporttechnologie.

De PBX-telefooncentrale is beschikbaar als hosted of virtuele oplossing en als lokale installatie die u gebruikt in combinatie met uw eigen hardware.

Wat is een PBX-telefooncentrale

Met een traditionele PBX bent u doorgaans gebonden aan een maximumaantal telefoonlijnen naar buiten (trunks) en een maximumaantal interne telefoons of extensies. Gebruikers van de PBX-telefooncentrale (telefoons of extensies) delen de uitgaande lijnen voor het maken van uitgaande oproepen.

Overstappen naar een IP-telefooncentrale heeft tal van voordelen en biedt diverse mogelijkheden: onbeperkte groei van het aantal extensies en trunks en het gebruik van complexe functies die lastiger te implementeren zijn in het geval van een traditionele telefooncentrale, zoals:

  • Belgroepen

  • Wachtrijen

  • Digitale receptionisten

  • Voicemail
  • Rapportage

  • Intercom/paging

Wat is een zakelijke telefooncentrale?

Een zakelijke telefooncentrale is een telefooncentrale met meerdere lijnen die wordt gebruikt in een zakelijke omgeving. Grote en kleine ondernemingen maken daarbij inmiddels gebruik van geavanceerde functies voor telefoongesprekken en moderne communicatieoplossingen. Met name IP-technologie (Internet Protocol) heeft de mogelijkheden van telefooncentrales flink vergroot. Denk aan integratie met andere bedrijfssoftware.

In het begin maakten zakelijke telefooncentrales gebruik van technologie zoals KTS (Key Telephone System). In de afgelopen jaren is dit veranderd in PBX-technologie (Private Branch Exchange) in de cloud.

De ontwikkeling van zakelijke telefooncentrales staat niet stil. Dankzij een van de eerste ontwikkelingen konden gebruikers andere vaste lijnen aansluiten zonder daarbij afhankelijk te zijn van een operator of switchboard. Een PBX-telefooncentrale is nu geschikt voor moderne SIP- (Session Initiation Protocol) en IP-telefoons. Dit worden ook wel VoIP-systemen genoemd. Gebruikers kunnen hun kantoorextensie ook gebruiken via internet of een mobiele app.

Dankzij aanvullende functionaliteit is moderne communicatie inmiddels meer dan een eenvoudige telefooncentrale of zelfs een traditionele PBX-telefooncentrale. Unified communications bieden de nieuwste technologie voor samenwerking, klantenservice en flexwerken. Enkele van die geavanceerde functies zijn videoconferencing, instant messaging en virtuele receptionisten. Gebruikers kunnen ook automatische receptionisten en persoonlijke begroetingen instellen of een visueel voicemailmenu gebruiken via een online interface.

Wat is de technologie achter de zakelijke telefooncentrale?

De meeste moderne zakelijke telefooncentrales werken op basis van IP-communicatie en maken gebruik van een LAN of een snelle internetverbinding. Dit betekent dat grote en kleine bedrijven hun bestaande telefoon- of netwerkaansluitingen kunnen blijven gebruiken.

Een moderne zakelijke telefooncentrale verbindt SIP-/VoIP-telefoons via internet met een PBX-server. Dit wordt ook wel een VoIP-telefooncentrale genoemd. Deze technologie opent de deur naar een grotere verscheidenheid aan telefoons:

  • Softphones: dit zijn softwarematige telefoons, in de vorm van een programma op een computer.

  • Web phones: vergelijkbaar met softphones, maar dan te gebruiken via een webbrowser met aanmeldgegevens.
  • Mobiele apps: apps op een eigen mobiele telefoon kunnen toegang bieden tot het zakelijke telefoonnummer. Gebruikers kunnen daarbij ook gebruikmaken van tal van de functies van hun kantoorextensie.

Wat zijn de voordelen van een moderne zakelijke telefooncentrale?

De voordelen van een moderne zakelijke telefooncentrale

Een klein aantal kantoorextensies kan al voldoende zijn voor de basisbehoeften van een klein bedrijf. Tot de basisfuncties kunnen voicemail en doorverbinden behoren. Toch loopt een bedrijf daarmee de geavanceerde functies van een modern communicatiesysteem mis, en daardoor mogelijk een betere klantenservice en verhoogde efficiëntie.

3CX is de toonaangevende provider van IP-telefooncentrales en voldoet aan alle wensen van bedrijven die op zoek zijn naar hoogwaardige functionaliteit.

  • Kostenbesparend: Oudere telefooncentrales hebben minder functies en zijn bovendien duurder in onderhoud en in maandelijkse telefoonrekeningen.
  • Eenvoudiger te beheren: Speciale bekabeling en hardware vereisen speciaal onderhoud. Omdat een moderne telefooncentrale gebruikmaakt van een internetverbinding, is een bestaande LAN-infrastructuur afdoende. Systeemonderhoud vindt voornamelijk plaats via een computerinterface. Gebruikers kunnen in een kwestie van minuten bijvoorbeeld een tweede telefoonlijn toevoegen.

  • Verbinding via internet: Naast eenvoudiger onderhoud betekent een internetverbinding ook dat bedrijven hun telefooncentrale altijd en overal kunnen bereiken. Daardoor kunnen er eenvoudiger meerdere kantoren met elkaar worden verbonden.

  • Mobiliteit en flexwerken: Zelfs als gebruikers niet op kantoor aanwezig zijn, kunnen ze communiceren via een webbrowser of mobiele telefoon. Via een online of mobiele app kunnen ze bellen naar de extensie van een collega, inkomende oproepen beantwoorden of zelf naar externe nummers bellen. Ze kunnen gebruikmaken van nummerherkenning, oproepen doorverbinden en doorschakelingen instellen. Daarnaast zijn er zakelijke telefooncentrales met functies voor video en zakelijke sms.

  • Eenvoudig uit te breiden: Een IP-telefooncentrale is eenvoudiger uit te breiden. Om een nieuwe extensie toe te voegen, hoeft u alleen maar een gebruiker te configureren en een telefoon aan te sluiten.

  • Callcenterfuncties: Systemen zijn niet langer afhankelijk van handmatige switchboards. Dankzij online switchboardopties, automatische receptionisten, regels voor doorschakelen en geavanceerde wachtrijen kunnen bedrijven oproepen efficiënter beheren. Met moderne telefooncentrales kunnen leidinggevende gesprekken opnemen, meeluisteren of gesprekken overnemen voor training en een verbeterde klantenservice.
  • Moderne bedrijfscommunicatie: Simpele telefoongesprekken zijn nog geen verleden tijd. Maar veel professionals en klanten geven inmiddels de voorkeur aan alternatieven, zoals videobellen, webconferenties, instant messaging en social media. Zakelijke telefooncentrales omvatten inmiddels tools voor alle kanalen.
  • Integratie met andere software: Zakelijke software bevindt zich steeds vaker in de cloud. U kunt een IP-telefooncentrale bijvoorbeeld integreren met uw CRM. Op die manier kunt u contactpersonen synchroniseren en gegevens op één centrale locatie beheren.

Waarom zou u 3CX kiezen als uw zakelijke telefooncentrale?

  • Lage prijzen: 3CX biedt een vaste jaarprijs. Vergeleken met maandelijkse abonnementen per gebruiker kunt u daarmee tot 80% besparen op uw maandelijkse telefoonkosten.

  • Flexibele licenties: De prijs is gebaseerd op het aantal gelijktijdige gesprekken. Voor een bedrijf met 50 gebruikers brengen de meeste providers de kosten voor 50 lijnen in rekening. Zelfs als er maar 10 lijnen tegelijkertijd worden gebruikt.

  • Compleet communicatiesysteem: Bij 3CX zijn videoconferenties en live chat in de kosten inbegrepen. Bovendien kunt u 3CX integreren met populaire CRM’s, WhatsApp en instant messaging.

  • Flexibiliteit: Bij 3CX kiezen bedrijven hun eigen SIP-trunk en VoIP-telefoons. Omdat 3CX een open platform is, kunt u het systeem combineren met de meeste serviceproviders en hardware. Dat betekent besparingen op hardware, gratis nummers, internationaal bellen en meer.

  • Mobiliteit: 3CX biedt volledig functionele apps voor webbrowsers en voor iOS- en Android-apparaten.

  • Schaalbaarheid: Naarmate uw bedrijf groeit, groeit 3CX eenvoudig met u mee. Dankzij flexibele licenties kunt u het product eenvoudig uitbreiden of verkleinen.

3CX is de toonaangevende provider van IP-telefooncentrales en voldoet aan alle wensen van bedrijven die op zoek zijn naar hoogwaardige functionaliteit.

Meer lezen