Wat is een PBX-telefooncentrale?
PBX is de afkorting van Private Branch Exchange System, een privételefoonnetwerk binnen een bedrijf of organisatie. De gebruikers van een PBX kunnen intern (binnen hun bedrijf) en extern (met de buitenwereld) communiceren via verschillende communicatiekanalen, zoals VoIP, ISDN of een analoge verbinding. Met een PBX of PABX kunt u ook meer telefoons hebben dan fysieke telefoonlijnen (het PSTN-telefonienetwerk) en kunnen gebruikers gratis met elkaar bellen. Daarnaast biedt een PBX functies zoals doorverbinden, voicemail, gesprekken opnemen, interactieve spraakmenu’s (IVR’s) en wachtrijen.
Een traditionele PBX-telefooncentrale heeft zijn eigen telefoons, die daardoor niet kunnen worden gebruikt in combinatie met een ander systeem. Dit betekent dat u vastzit aan het systeem (omdat u bij de overstap op een ander systeem ook nieuwe telefoons moet aanschaffen, waardoor overstappen een dure aangelegenheid wordt) of aan de leverancier (omdat de telefoons alleen te gebruiken zijn in combinatie met systemen van diezelfde leverancier, soms zelfs beperkt tot een specifieke serie).
Maar het verstrijken van de tijd en nieuwe technologieën hebben het telefonielandschap gewijzigd, met IP-telefooncentrales op basis van open standaarden als nieuwe koploper. Het idee achter IP in dit nieuwe tijdperk is dat telefoongesprekken worden gevoerd met het Internet Protocol als onderliggende transporttechnologie.
De PBX-telefooncentrale is beschikbaar als hosted of virtuele oplossing en als lokale installatie die u gebruikt in combinatie met uw eigen hardware.
Met een traditionele PBX bent u doorgaans gebonden aan een maximumaantal telefoonlijnen naar buiten (trunks) en een maximumaantal interne telefoons of extensies. Gebruikers van de PBX-telefooncentrale (telefoons of extensies) delen de uitgaande lijnen voor het maken van uitgaande oproepen.
Overstappen naar een IP-telefooncentrale heeft tal van voordelen en biedt diverse mogelijkheden: onbeperkte groei van het aantal extensies en trunks en het gebruik van complexe functies die lastiger te implementeren zijn in het geval van een traditionele telefooncentrale, zoals:
Wat is een zakelijke telefooncentrale?
Een zakelijke telefooncentrale is een telefooncentrale met meerdere lijnen die wordt gebruikt in een zakelijke omgeving. Grote en kleine ondernemingen maken daarbij inmiddels gebruik van geavanceerde functies voor telefoongesprekken en moderne communicatieoplossingen. Met name IP-technologie (Internet Protocol) heeft de mogelijkheden van telefooncentrales flink vergroot. Denk aan integratie met andere bedrijfssoftware.
In het begin maakten zakelijke telefooncentrales gebruik van technologie zoals KTS (Key Telephone System). In de afgelopen jaren is dit veranderd in PBX-technologie (Private Branch Exchange) in de cloud.
De ontwikkeling van zakelijke telefooncentrales staat niet stil. Dankzij een van de eerste ontwikkelingen konden gebruikers andere vaste lijnen aansluiten zonder daarbij afhankelijk te zijn van een operator of switchboard. Een PBX-telefooncentrale is nu geschikt voor moderne SIP- (Session Initiation Protocol) en IP-telefoons. Dit worden ook wel VoIP-systemen genoemd. Gebruikers kunnen hun kantoorextensie ook gebruiken via internet of een mobiele app.
Dankzij aanvullende functionaliteit is moderne communicatie inmiddels meer dan een eenvoudige telefooncentrale of zelfs een traditionele PBX-telefooncentrale. Unified communications bieden de nieuwste technologie voor samenwerking, klantenservice en flexwerken. Enkele van die geavanceerde functies zijn videoconferencing, instant messaging en virtuele receptionisten. Gebruikers kunnen ook automatische receptionisten en persoonlijke begroetingen instellen of een visueel voicemailmenu gebruiken via een online interface.
Wat is de technologie achter de zakelijke telefooncentrale?
De meeste moderne zakelijke telefooncentrales werken op basis van IP-communicatie en maken gebruik van een LAN of een snelle internetverbinding. Dit betekent dat grote en kleine bedrijven hun bestaande telefoon- of netwerkaansluitingen kunnen blijven gebruiken.
Een moderne zakelijke telefooncentrale verbindt SIP-/VoIP-telefoons via internet met een PBX-server. Dit wordt ook wel een VoIP-telefooncentrale genoemd. Deze technologie opent de deur naar een grotere verscheidenheid aan telefoons:
Wat zijn de voordelen van een moderne zakelijke telefooncentrale?
Een klein aantal kantoorextensies kan al voldoende zijn voor de basisbehoeften van een klein bedrijf. Tot de basisfuncties kunnen voicemail en doorverbinden behoren. Toch loopt een bedrijf daarmee de geavanceerde functies van een modern communicatiesysteem mis, en daardoor mogelijk een betere klantenservice en verhoogde efficiëntie.
3CX is de toonaangevende provider van IP-telefooncentrales en voldoet aan alle wensen van bedrijven die op zoek zijn naar hoogwaardige functionaliteit.
Waarom zou u 3CX kiezen als uw zakelijke telefooncentrale?
3CX is de toonaangevende provider van IP-telefooncentrales en voldoet aan alle wensen van bedrijven die op zoek zijn naar hoogwaardige functionaliteit.