Terug naar zoals het was… al willen we het nog zo graag, we weten allemaal dat het er op korte termijn niet in zit. Na vandaag zijn de regels zelfs nóg strenger. In horeca, winkels en op straat is het al een feit, maar we moeten ons ook instellen op het nieuwe normaal op kantoor. We weten natuurlijk niet hoe lang dit gaat duren, maar om de processen zo optimaal mogelijk uit te voeren, moet iedereen zich aanpassen. Betekent dit dat er grof geïnvesteerd moet worden? Dat weet ik niet, maar het kan heel budgetvriendelijk beginnen bovenop de regels van het RIVM.

Tips voor het nieuwe normaal op kantoor

  • Zorg ervoor dat alle werkplekken minimaal 1,5 meter van elkaar af staan. Denk aan schotten indien er niet genoeg ruimte is;
  • Verwelkom collega’s terug op kantoor maar spreek iedereen aan op zijn of haar verantwoordelijkheid;
  • Verdeel de lunch in 2 of 3 slots. Dit beperkt het aantal aanwezigen in de kantine en het zorgt óók nog voor continuïteit van processen;
  • Wijs vaste in- en uitgangen aan. Is er maar één deur? Label deze dan op een geschikte manier;
  • Loop altijd aan dezelfde kant van de gang. In het verkeer houden we toch ook altijd recht aan;
  • Lopen door kantoor? Loop altijd met de klok mee… rotondes zijn ook niet voor niets uitgevonden;
  • Klaar met werken? Laat de werkplek schoon achter… doe gewoon alsof u thuis bent;
  • Zet ramen en deuren open voor betere ventilatie. Beperk daarmee ook het contact met deurgrepen of vingerscanners;
  • Vernieuw de luchtfilters. Wanneer is dat voor het laatste bij u op kantoor gedaan?;
  • Denk aan desinfecterende gel in iedere ruimte;

Gebruik technologie

We weten allemaal dat we 1,5 meter bij elkaar uit de buurt moeten blijven. Maar als zelfs een voornaam politicus “het nieuwe normaal” niet honoreert, hoe kunnen we dit dan verwachten van alle mensen op kantoor? Minister Grapperhaus heeft dit natuurlijk ook allemaal niet gewild, maar dingen gebeuren nu eenmaal. Een aantal collega’s pleegt overleg… zet de stopwatch maar om te kijken hoe lang het duurt voordat de risico’s op narigheid te groot worden. Mensen hebben nu eenmaal bepaald contact nodig wanneer ze bij elkaar zijn en niemand wil als een BOA door kantoor lopen. Help uw team liever met andere oplossingen:

  • Gebruik chat voor een snelle vraag of opmerking. Niet meer naar die collega lopen. Niet alleen vrij van risico, het bespaart ook nog eens kostbare tijd;
  • Kies voor ad hoc conferentiegesprekken in plaats van het team bij elkaar roepen in die kleine ruimte;
  • Deel uw presentatie via een videoconferentie en voorkom de noodzaak om bij elkaar te moeten zitten;
  • Is uw kantoor te klein voor een 1.5 meter omgeving? Iedereen kan overal aan het werk via de juiste apps of device met browser. Zorg voor een sluitende agenda en verdeel het team over de werkdagen;
  • Op bezoek bij uw klanten niet mogelijk? Via een webinar informeert u al uw relaties over uw diensten in een handomdraai;
  • Unified Communications verbetert contact onderling én met relaties

Het nieuwe normaal… een nieuwe kans

Velen zien veranderen als noodzakelijk kwaad. Sommigen willen zich er niet eens voor inzetten en hopen op betere tijden. Meestal worden deze gevoelens geregeerd door angst. We weten dat angst een slechte raadgever is, probeer dus op een andere manier tegen deze situatie aan te kijken. Niemand zal ontkennen dat COVID-19 een wereldwijd probleem is. Maar door deze crisis zonder meer te ondergaan, wordt niemand er beter van. Omarm nieuwe ontwikkelingen en gebruik ze in uw voordeel. Kies voor een nieuwe manier van werken en doe waar u goed in bent en word nóg beter.

Implementeer Unified Communications en zorg voor continuïteit, duurzaamheid en succes:

  • Bespaar op reis-, onderhoud-, en belkosten;
  • Geen grote investeringen – u kunt 3CX gratis gebruiken en profiteren van enorm veel features;
  • Verbeter communicatie door gebruik te maken van chat, (video)conferentie, SMS, webinars, brainstormsessies;
  • Binnen no time volledig up and running – geen dure migratie van weken;
  • Houd uw systeem in eigen beheer – flexibel en houd geld over voor uw core business;
  • Integreer met uw CRM voor snellere processen;
  • Werk op locatie of gedecentraliseerd – altijd en overal op dezelfde manier bereikbaar;
  • Voeg een dimensie toe aan uw site via Live Chat – direct contact met website bezoekers via chat, gesprek of zelfs video;

U hoeft zich geen zorgen te maken over een investering. Zoals gezegd, 3CX is gratis beschikbaar. Bent u op zoek naar meer, dan is de investering alsnog minimaal. U betaalt nooit per gebruiker, maar per gelijktijdige gesprekken. Wat is het u waard om 50% te besparen op brandstof…. productiviteit van medewerkers te verhogen met 15%. Wanneer bereikt u uw ROI? Veel plezier met uw rekenmachine en blijf gezond!