Een half jaar geleden kondigden we aan dat we onze Teams-integratie wilden herzien, omdat deze lastig te ondersteunen bleek. We meldden dat de integratie wellicht drastisch zou worden gewijzigd. Na uitgebreid onderzoek kunnen we nu gelukkig melden dat de integratie grotendeels blijft zoals hij was!

Waar de Teams-integratie voor bedoeld is

De 3CX Teams-integratie is bedoeld zodat 3CX en Teams naast elkaar gebruikt kunnen worden, voor installaties met gebruikers die liever Teams dan 3CX gebruiken. In deze gevallen kunnen inkomende oproepen van 3CX-trunks worden doorgeschakeld naar Temas-gebruikers. 3CX-gebruikers kunnen Teams-gebruikers bellen en vice versa.

Waar de integratie NIET voor bedoeld is

3CX uitsluitend als back-end

De 3CX-integratie is niet ontwikkeld zodat 3CX kan worden gebruikt als back-end en alle gebruikers Teams kunnen gebruiken in plaats van 3CX. Bedrijven die Teams willen gebruiken als front-end voor alle gebruikers, worden aangeraden een Teams-abonnement af te sluiten in plaats van 3CX te gebruiken.

De configuratie van de IVR, wachtrijen enz. in Teams is complexer. Maar als u met Teams wilt werken, is het het beste om u in Teams te verdiepen en bij die oplossing te blijven. Het is voor 3CX én de klant niet de moeite waard om blijvende ondersteuning en interoperabiliteit te moeten garanderen en om alle functies in Teams te ondersteunen.

Kies per gesprek

De integratie is niet bedoeld voor gelijktijdig gebruik van 3CX en Teams; gebruikers kiezen voor Teams of 3CX en blijven vervolgens bij die client. Technisch gezien is gelijktijdig gebruik wel mogelijk, maar er zullen situaties voorkomen waarbij deze opzet niet goed werkt en in dergelijke gevallen bieden we geen probleemoplossing. Daarnaast zijn er praktische problemen, zoals twee clients die tegelijkertijd proberen verbinding te maken met de headset.

Wat gaat er veranderen?

In de komende maanden introduceren we een volledig nieuwe Call Manager. De huidige integratie wordt overgezet naar de nieuwe Call Manager. De vereisten en functionaliteit blijven hetzelfde:

  1. U hebt een juist geconfigureerd, door Microsoft goedgekeurd SSL-certificaat nodig.
  2. U moet E164-nummers (+1-234 enz.) correct configureren voor alle Teams-gebruikers.
  3. U moet alle Teams-gebruikers synchroniseren met 3CX.
  4. U moet de Teams-abonnementen correct configureren. We bieden daarvoor een script, maar vanwege de vele mogelijke Teams-configuraties hebt u mogelijk ondersteuning nodig van uw beheerder of partner.

Wat wordt er verbeterd?

Betere Microsoft 365-integratie voor eenvoudigere configuratie

We passen op dit moment de Microsoft 365-integratie aan zodat het synchronisatieproces eenvoudiger en betrouwbaarder wordt. Betrouwbare synchronisatie van gebruikers is het belangrijkste deel van de Teams-integratie.

Synchronisatie van Teams-aanwezigheid

Met de aanpassing van de Microsoft 365-integratie gaan we over op de nieuwste API’s en kunt u de Teams-aanwezigheid synchroniseren met 3CX.

Betere gedocumenteerde en ondersteunde scripts voor Teams-configuratie

We proberen het aantal scripts dat moet worden uitgevoerd aan de Teams-zijde te beperken, en de resterende scripts te verbeteren.

Licenties

Op dit moment biedt elke Enterprise-editie de Teams-integratie. De Teams-integratie is lastiger te ondersteunen en alleen de moeite waard voor grotere 3CX-installaties. Houd er dus rekening mee dat er een minimale licentiegrootte vereist is voor de nieuwe integratie. Als u als partner de Teams-integratie verkoopt, informeer uw klanten dan dat ze waarschijnlijk een licentie voor 16 of 24 gelijktijdige gesprekken nodig zullen hebben.