Veelgestelde vragen over Hosted by 3CXOnlangs kondigden we onze hosted telefooncentrale voor NFR-licenties van 3CX-partners aan. Dit ter voorbereiding op onze commerciële hostingservice later in 2020. Sindsdien hebben we een heleboel vragen ontvangen over de service en wat dit betekent voor resellers en hostingpartners. We delen de belangrijkste vragen graag met u.

Is er een limiet aan het aantal gebruikers?

De hosted telefooncentrale voor proef- en NFR-licenties is ontwikkeld voor een maximum van 20 gebruikers. Partners die van plan zijn hun primaire NFR te draaien met meer dan 20 gebruikers, kunnen via onze ondersteuningskanalen een upgrade aanvragen. Upgrade-aanvragen worden per geval bekeken. Voor proeflicenties blijft deze limiet voorlopig gelden tot het commerciële plan gereed is.

Hoe werkt de Instance Manager?

Omwille van maximale controle over uw systeem wordt de Instance Manager ingeschakeld tijdens de provisionering van uw instance. U kunt de 3CX Instance Manager openen via uw portal, op het tabblad “Instances”. Hier kunt u het systeem opnieuw opstarten en aanvullende performancegegevens bekijken.

Hoe zit het met decentrale back-ups?

3CX maakt back-ups, codeert ze en slaat ze veilig op. Deze back-ups bevatten informatie over de systeemconfiguratie en de oproepgeschiedenis. Ze bevatten geen voicemails of opnames. Telkens wanneer uw instance opnieuw wordt opgestart, wordt er een aanvullende back-up voor noodgevallen gecreëerd. Deze bevat geen oproepgeschiedenis.

Archiveer uw opnames op een externe locatie en maak uw eigen back-ups met het hulpmiddel “Back-up en herstel” in de beheerconsole. Omdat dit uw persoonlijke gegevens zijn, is het belangrijk dat u altijd de controle behoudt. Voor zowel back-ups als opnames raden we u aan een locatie te gebruiken zoals Google Storage, SFTP of FTP, zodat u verzekerd bent van volledige beveiliging.

Hoe wordt de locatie geselecteerd?

De locatie wordt automatisch geselecteerd op basis van het geregistreerde adres van de partner. Deze functionaliteit wordt binnenkort ook toegepast op proeflicenties. Dat betekent dat alle algemene configuraties al zijn ingesteld op het moment dat u zich aanmeldt bij de 3CX-beheerconsole, met een zo klein mogelijke latentie voor de gebruikte locaties.

Opmerking voor Europese klanten: Alle services worden geïmplementeerd in de EEG, maar dat betekent niet per definitie dat het land waar uw instance wordt gehost, uw thuisland is. Automatische back-ups verlaten de EEG niet.

Wat is de 3CX Hosted Instance-modus?

Bij alle instances die we implementeren, is deze functie ingeschakeld en is onnodige toegang tot menu-opties uitgeschakeld voor de gebruiker. Wel kunt u gebruikers, trunks en instellingen die geen verband houden met de werking van het systeem zelf, volledig configureren. Dit levert de volgende verschillen op met een lokaal geïnstalleerde of zelf gehoste instance:

  • Geen toegang tot:
    • netwerkinstellingen
    • Instance Manager
    • parametertabel
    • tabblad Licentiecode
  • Vergrendeld:
    • opnamequota
    • lokaal pad voor opnames
    • voicemailquota
  • Geen webterminal op het dashboard
  • Eigen sjablonen voor IP-telefoons zijn uitgeschakeld
  • CFD-service is uitgeschakeld
  • Geen scriptable IVR’s of HA-configuratie

Wie zijn de hostingproviders van 3CX?

3CX geeft de service vorm met enkele toonaangevende cloudproviders, zodat u echt waar voor uw geld krijgt. Op dit moment gebruikt 3CX een mix van Amazon EC2, Digital Ocean en Google GCP. De gebruikte service is afhankelijk van de geselecteerde locatie. In de toekomst moeten we mogelijk van serviceprovider wisselen of bestaande klanten overzetten naar een nieuwe service.

Biedt 3CX VPN-toegang?

Nee, Hosted by 3CX draait om het bieden van een eenvoudige 3CX-installatie in de cloud, met een focus op onze mobiele apps, webclient, browserextensie en Windows-app. Klanten die hun IP-telefoon willen verbinden met de instance, moeten daarvoor de 3CX SBC gebruiken.

Krijg ik root access?

Goeie vraag. Nee ;-)