Telefooncentrale in de cloud

Bij gebruik van een cloudoplossing bevindt de software van de telefooncentrale zich niet in het bedrijf, maar wordt deze gehost bij een datacenter of hostingprovider. De telefooncentrale wordt dus geïnstalleerd op een externe locatie en communiceert met VoIP-telefoons binnen het bedrijf en met het openbare telefoonnetwerk via internet. In dit geval loopt elke oproep naar het openbare telefoonnetwerk normaal gesproken via de internetverbinding van het bedrijf. Deze verbinding is dus van essentieel belang bij uw keuze.

Voordelen:

  • Meer bandbreedte beschikbaar voor verbinding met VoIP-providers en cloudservices die aan de telefooncentrale gekoppeld zijn, zoals CRM-applicaties in de cloud.
  • Medewerkers buitendienst/flexwerkers, externe bedrijfslocaties en werknemers met een smartphone maken direct verbinding met de telefooncentrale in de cloud via de bandbreedte van de hostingprovider. Deze gebruikers belasten de XDSL-lijn van het bedrijf dus niet.
  • Eenvoudiger te beheren, omdat het beheer kan worden uitbesteed aan een expert.
  • Minder kritieke problemen met router/firewalls bij gebruik van een SBC, zoals die van 3CX.
  • Bij gebruik van een SBC in het bedrijfsnetwerk loopt de RTP-gegevensflow voor interne gesprekken (inclusief interne gesprekken die fysiek binnen het bedrijf plaatsvinden) niet via de telefooncentrale in de cloud, maar rechtstreeks tussen telefoons, dus via het lokale netwerk.
  • Eenvoudig extra XDSL-lijnen te gebruiken voor verbinding met de telefooncentrale in de cloud.
  • De telefooncentrale in de cloud wordt meestal geleverd als een dienst, waarbij mogelijk ook routineonderhoud is inbegrepen.
  • Lagere investeringen in de infrastructuur, zoals een server/systeem, en geen risico op veroudering ervan.

Mogelijke nadelen van een oplossing in de cloud:

  • De gegevensverbinding van het bedrijf moet met zorg worden gekozen, omdat deze de basis vormt voor de werking van de telefooncentrale. Let vooral goed op de minimale gegarandeerde bandbreedte van de serviceprovider.
  • In het geval van problemen met de ADSL-verbinding kunnen de telefoons niet communiceren met de telefooncentrale in de cloud. Het is dan ook raadzaam altijd te zorgen voor een reserve-XDSL-verbinding.
  • Het datacenter en de hostingprovider zijn van essentieel belang voor uw telefooncentrale. Kies deze dus met zorg.
  • De cloudoplossing is ideaal voor volledige VoIP-systemen waarbij de verbinding met het openbare telefoonnetwerk via een VoIP-provider loopt. Verbinding met lokale PSTN-telefoonlijnen is mogelijk, maar wordt afgeraden voor een groot aantal lijnen.

Lees meer in Deel 1.

In Deel 3 van het artikel proberen we conclusies te trekken en u te helpen bij het maken van een keuze tussen een lokale telefooncentrale en een cloudoplossing.