Back-ups spelen een cruciale rol in uw noodherstelplan. Zelfs de modernste en veiligste technologie is niet immuun voor fouten of storingen. Ook een systeem met de hoogste vorm van redundantie kan te maken krijgen met downtime. In het geval van uw PBX betekent dit volledige onbereikbaarheid.

Er zijn verschillende redenen waarom een systeem onderuit gaat. Denk aan stroomstoring, hacking, netwerkverbindingen, menselijke fouten of zelfs natuurrampen. Bij opnieuw opstarten telt iedere seconde. Hoe langer de downtime, hoe hoger de kosten.

Wat is een noodherstelplan?

Een noodherstelplan is een blauwdruk met de stappen die moeten worden gezet in geval van nood. Het plan schetst ook de tijd waarbinnen het bedrijf weer operationeel moet zijn.

Denk bij het opstellen van een noodherstelplan aan:

Frequentie van back-ups;

Analyseer vanaf welk moment u een back-up wilt herstellen. Dit kan op basis van een maandelijkse, wekelijkse of zelfs dagelijkse back-ups. De frequentie waarin mutaties of updates plaatsvinden zijn hierin een belangrijke factor.

Opslaglocatie;

Plaats de back-up niet in dezelfde omgeving als de PBX. Wanneer deze plat ligt, is het onmogelijk om daar een backup op te halen. Zorg voor de juiste omgeving die bereikbaar blijft voor een sneller noodherstelplan.

Informatie;

3CX maakt standaard een back-up van de licentie informatie, FQDN, aangepaste sjablonen, logo’s, firmware, voicemail en opnames. Voor veel bedrijven is een kleinere back-up voldoende. Analyseer wat u nodig heeft en bepaal zelf hoe groot de back-up mag worden.

Menselijke factor;

Wie is verantwoordelijk voor het noodherstelplan? Wat wordt de volgorde en wie coördineert het plan? Zoals gezegd, iedere seconde telt bij het herstel. Wijs één persoon aan die het proces van begin tot eind kent. Hiermee bespaart u kostbare tijd.

Conclusie

Met een up-to-date herstelplan, de nieuwste technologieën en de laatste updates kunt u uzelf verdedigen tegen de meeste problemen. Zorg ervoor dat u in geval van een ramp, de situatie het hoofd kan bieden met back-ups en een noodherstelplan.