Redundant, voorkomen is beter dan genezenRedundant: leenwoord uit het Engels. In de betekenis van ‘meer dan nodig’ voor het eerst aangetroffen in 1973. De Van Dale kent synoniemen als overtollig en overbodig. Al met al is redundant een woord met een zeer negatieve lading. Iets waar doorgaans als eerste in wordt gesneden om kosten te besparen.

Toch heeft redundant niet altijd een negatieve betekenis. Denk maar aan connectiviteit, cruciaal voor het bedrijfsleven. Moderne organisaties zijn afhankelijk van IT-infrastructuren die elk uur van de dag beschikbaar moeten zijn. De kosten van downtime kunnen enorm oplopen. Hier is redundantie bittere noodzaak.

Redundant = Noodzaak

Informeer de klant over de oorzaken van downtime:

  • Hardware storingen
  • Menselijk falen
  • Corrupte software
  • Virussen
  • Natuurrampen
  • Etc…

Bespreek met de klant wat downtime voor hem betekent. Laat zien hoe het voorkomen kan worden. Breng in kaart wat het kost. Let op, niet iedere klant vereist dezelfde mate van redundantie. Veel klanten vergeten het belang van redundantie van een pbx. Ze vinden het een soort vanzelfsprekendheid dat deze blijft functioneren. Belangrijk om over na te denken want uitval van een pbx kan verstrekkende gevolgen hebben. Denk maar aan een:

  • vers veiling, verse producten moeten worden afgeschreven omdat er niet telefonisch kan worden geboden;
  • call center, geen gesprekken, geen productie;
  • alarmcentrale, onbereikbaarheid brengt veiligheid in gevaar;
  • vliegveld, bij beperkte communicatie wordt vliegverkeer stilgelegd;
  • forex trader, de volatiliteit van forex trading maakt dat seconden miljoenen kunnen kosten;

Gelukkig heeft 3CX een Failover functie. Deze creëert iedere 24 uur een replica van de pbx. Deze “passieve” replica wordt actief wanneer de pbx uitvalt. De schade wordt beperkt door minimaliseren van downtime.

Enige dat je hier voor nodig hebt is een 3CX PRO of 3CX Enterprise licentie en de juiste configuratie. Bij de Enterprise licentie is de DNS TTL ingesteld op 5 minuten. IP-toestellen, 3CX clients, 3CX SBC’s en 3CX Webmeeting zijn dus binnen no time weer volop operationeel.

Redundant in alle eenvoud, meer rust en zekerheid voor de klant. De investering is minimaal maar het kan een organisatie redden van de ondergang.

Laat je klant niet in het ongewisse.