Overal en altijd kunnen werken zit er voor veel werknemers nog niet in.Ruim de helft van de werknemers in Nederland heeft de mogelijkheid om thuis of onderweg te werken, maar toch blijft de overgrote meerderheid op kantoor werken. De oorzaken zijn technische beperkingen en gebrek aan technische ondersteuning.

Mede hierdoor ervaren werknemers dat remote working ze minder productief maakt. Dit blijkt uit een onderzoek van Citrix onder 1.200 Nederlandse managers en medewerkers. Voor 3CX is dit een uiterst schokkend bericht.

3CX is met de Unified Communications-oplossing 3CX Phone System een leverancier van communicatietechnologie die innovatie hoog in het vaandel heeft staan met als doel organisaties productiever te maken en effectiever te laten communiceren.

De belemmering om thuis te kunnen werken, zit niet in de cultuur van bedrijven, zo blijkt uit het onderzoek onder de managers. Ruim twee derde geeft namelijk aan dat de werkgever remote working actief stimuleert. Het probleem zit vooral in het feit dat de medewerkers aangeven geen toegang te hebben tot technologie die remote working vanzelfsprekend maakt. Een kleine 47 procent van de ondervraagde werknemers heeft naar eigen zeggen geen toegang tot de juiste technologie, zoals devices en applicaties. Overal en altijd kunnen werken zit er voor veel werknemers dan ook nog niet in.

Negen van de tien werknemers is het eens met de stelling dat goede technologie helpt om het productieniveau op peil te houden of zelfs te verbeteren. Des te opvallender is het dat werknemers zeggen niet thuis te werken, omdat ze daar minder productief kunnen zijn. De managers die in dit onderzoek zijn ondervraagd, geloven in 33% van de gevallen wel degelijk dat flexibel werken de prestaties en productiviteit kunnen verbeteren, maar ook zij zien toegang tot betere en werkbare technologie (40%) en betere kantoorfaciliteiten (35%) daarvoor wel als voorwaarden.

Wat ons vooral verbaast in dit onderzoek, is dat de technologische mogelijkheden in de markt ruim voor handen zijn. Dat UC en Collaboration niet vreselijk ingewikkeld en schreeuwend duur hoeft te zijn, bewijst 3CX met diverse proposities waarmee zowel onderkant van de markt, MKB als grote organisaties communicatietools van enterprise-niveau kunnen ervaren, on premise of in de Cloud.

Het moeilijkste is in onze visie het doorbreken van gewoontegedrag van werknemers: wanneer zij niet dagelijks de voordelen van nieuwe technologie als Unified Communications ervaren, zullen ze het niet adopteren. Het vreemde is dat uit dit onderzoek blijkt dat dit niet de oorzaak is. 3CX roept daarom organisaties op om op zijn minst naar een Proof of Concept te kijken om remote working of flexibel werken optimaal te kunnen faciliteren. 3CX Phone System zal zowel in TCO, functionaliteit als eenvoud in beheer positief verrassen.