ISDN verdwijnt en VoIP-technologieën zijn in opmars.Het einde van ISDN is in zicht. KPN heeft aangegeven dat vanaf 1 september 2019 enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN niet meer beschikbaar zijn. Voor ISDN15/20/30 geldt dat KPN deze dienstverlening vooralsnog continueert en tenminste tot 1 januari 2021 blijft ondersteunen.

Deze aankondiging van eerder dit jaar is goed nieuws voor de telecomindustrie; het zorgt voor meer partnerships tussen telecomproviders en vendoren, zoals 3CX met BT en Deutsche Telekom heeft. Het heeft tevens tot gevolg dat meer klanten en organisaties naar VoIP bewegen. Dat betekent meer verkoopkansen voor business partners.

Is het verdwijnen van ISDN dan ook voor klanten goed nieuws? VoIP-technologie wordt onvermijdelijk populairder hierdoor en wij verwachten daarom significante innovatie en meer prijsconcurrentie. Dat kan alleen maar goed zijn voor klanten. Organisaties die een IP PBX-oplossing afnemen, zullen meer gemak en minder kosten hebben in het managen van hun VoIP-systeem. Het verdwijnen van ISDN opent de deur naar meer schaalbare en flexibele telefonieoplossingen die organisaties kunnen ondersteunen in hun wens naar groei.

Maar wat betekent het nu voor onszelf, voor 3CX als vendor van innovatieve op software gebaseerde PBX-oplossingen? Natuurlijk is het ook voor ons een positief bericht. Organisaties die tot nu toe weigerden om hun telefonieoplossing te upgraden, zullen nu migreren naar een VoIP-oplossing. Niet gedwongen door ons, maar door de stap van KPN. Daarnaast hebben we met de IP PBX-oplossing 3CX Phone System een simpele solution voor eindgebruikers en IT-beheerders. Dat maakt dat overstappende klanten met 3CX gladjes en pijnvrij de transitie naar een moderner systeem kunnen maken. 3CX blijft namelijk het PBX-beheer en de flexibiliteit van het 3CX Phone System verbeteren.

En ‘last but not least’: wat betekent het verdwijnen van ISDN voor innovatie? Laten we hier absoluut duidelijk zijn: het is een goed teken dat communicatietechnologie vooruitgang laat zien. Want PSTN gebruiken we al sinds de 19e eeuw. Als we door de internetrevolutie al zo ver zijn gekomen, hoe is het dan mogelijk dat we voor onze communicatie nog steeds zo’n oude technologie gebruiken? ISDN is nieuwer dan dat en transporteert voice en data over digitale lijnen, maar sinds het niet langer de beste optie is voor internetconnectiviteit en datatransfer (videoconferentie), is er echt niks nuttig of uniek aan. Nu de grote telco’s dit realiseren en deze ouderwetse technologie compleet aan het slopen zijn, is het maar goed dat communicatietechnologie zich ontwikkelt en dat VoIP-technologieën in opmars zijn.