Dat alle zakelijke telefonie uiteindelijk via IP-netwerken afgehandeld gaat worden, staat als een paal boven water. Helemaal nu KPN de einddatum van ISDN heeft aangekondigd (vanaf 2019). De vraag is nog wel of je zakelijke telefonie als appliance of telefooncentrale op locatie wilt afnemen of dat het Cloud Telefonie wordt.

Cloud Telefonie of Hosted Voice heeft zo zijn voordelen. Hier noemen we de belangrijkste om voor Hosted Voice te kiezen. En één reden om toch ‘on premise’ te gaan.

#1 Pay as you go

Een kenmerk van IP-telefonie uit de Cloud is dat wordt afgerekend per gebruiker per maand. Dat betekent dat er niet geïnvesteerd hoeft te worden in een IP Telefooncentrale die als hardware op de bedrijfslocatie geplaatst wordt. De kosten zijn daarmee overzichtelijk en voorspelbaar.

#2 Schaalbaarheid in uitbreiden

Wanneer een VoIP telefooncentrale plus bureautoestellen aangekocht zijn, is het gedaan met de flexibiliteit. Wordt het personeelsbestand uitgebreid? Dan is er kans dat de PABX uiteindelijk uitgebreid of vervangen dient te worden als die tegen het limiet van het aantal gebruikers aan zit. Ook moeten er bureautoestellen bijgekocht worden. Tegenwoordig kunnen die bij een Hosted Telefonie-oplossing meegenomen worden in de prijs per maand, om de flexibiliteit nog eens te benadrukken.

#3 Minder personeel

Maar de andere kant op, werkt ook. Ga je terug in aantal personeel, dan zijn de Cloud Telefonie abonnementen ook terug te schalen, vaak zelfs per maand. Dit betekent dat bepaalde pieken en dalen – bijvoorbeeld in geval van kortere projecten – prima op te vangen zijn met een IP Telefonie-oplossing uit de Cloud.

#4 Updates inbegrepen

Heb je een Hosted Voice-oplossing, dan zijn in het maandbedrag de updates inbegrepen. Dat elimineert complexe keuzes voor platform dat toekomstvast moet zijn, levensduur, uitfasering en software-versies.

#5 Voorsorteren op de toekomst

Met Hosted Voice kun je voorsorteren op de opkomende verandering van het verdwijnen van ISDN. Bij Hosted Voice wordt namelijk gebruik gemaakt van SIP-trunks waarmee de telefoniegesprekken over internetlijnen in plaats van over traditionele ISDN-lijnen getransporteerd worden. ISDN is nog niet weg, maar het is een kopzorg minder.

Één reden om toch een PABX aan te schaffen

Eerlijk is eerlijk, er zijn ook wel meer redenen aan te voeren om toch voor een hardwareoplossing op locatie te gaan. Maar de belangrijkste is toch de TCO, of Total Cost of Ownership. Oftewel: wat kost een telecom oplossing nu in zijn totaliteit.

Los daarvan zijn er genoeg ondernemers die om fiscale redenen liever eigenaar zijn van een eigen telecomoplossing. Sommige organisaties hebben het geld liggen en investeren liever in de hardware. Dat kan, en daar is ook niks mis mee. Bij IP Telefonie uit de Cloud hoeft er inderdaad niet geïnvesteerd te worden en betaal je een relatief laag bedrag per maand, per gebruiker. Maar wanneer je dit doorrekent, kan het op langere termijn toch goedkoper zijn om een IP PABX aan te schaffen. Meestal is dit appels met peren vergelijken, aangezien bij sommige IP PABX’en de updates en nieuwe releases niet inbegrepen zijn.

Het goed nieuws: bij de IP telefooncentrale van 3CX is dat wel het geval. Omdat 3CX 100% software gebaseerd is, heeft de klant maximale flexibiliteit in zijn keus hoe het 3CX Phone System te installeren: als IP PBX op een server op de bedrijfslocatie, als software op een server in een datacenter (Private Cloud), of ‘shared hosted’ vanuit de Cloud. 3CX bepaalt niet of de klant Cloud Telefonie afneemt, de klant bepaalt zelf zijn koers.