Met het belangrijker worden vanWebRTC, vroeg menigeen in de industrie zich af of het einde voor SIP nabij was; was dit revolutionaire protocol werkelijk aan zijn einde of zou WebRTC falen op te staan tegen alles wat ons beloofd was, het bewijs voor eens en voor altijd dat SIP zal blijven. Ondanks al deze voorspellingen, hebben beide technologieën hun eigen speciale plaats in de zakelijke communicatie markt verdiend en ook al voeren ze soortgelijke functies uit, ze kunnen beide gebruikt worden om elkaar aan te vullen.

webrtcsipWebRTC (Web Real- Time Communication) is een API die browser to browser communicatie toestaat om voice en video applicaties uit te voeren. Het mooie hiervan is dat bij gebruik van WebRTC-gebaseerde communicatie er geen software of plugin downloads nodig zijn.

SIP (Session Initiation Protocol) is geen API maar een protocol om audio en video communicatie te signaleren en regelen. Terwijl WebRTC browser-gebaseerd is, heeft SIP een hogere flexibiliteit omdat het kan draaien op ieder apparaat of platform.

Hoe kunnen deze technologieën harmonieus samenwerken en elkaars prestatie ondersteunen? Terwijl WebRTC goed is voor ad-hoc en externe vergaderingen (meetings) waar klanten en partners geen software of plugins hoeven downloaden, SIP is goed voor het eenvoudige werk als voice calls en de meer traditionele unified communications functies.

Bovendien werkt WebRTC het best indien ondersteund door een protocol, als SIP of SDP. SIP maakt WebRTC beter en WebRTC kan software telefoonsystemen completer maken met meer communicatiefuncties voor iedere taak die werknemers tegenkomen, dat kan video conferencing zijn met collega’s van een andere locatie, of een eenvoudig zorgeloos verkooppraatje met een toekomstige klant.

SIP heeft een aantal voordelen, vooral wat betreft infrastructuur en de besparingen hierop maar ook besparing op belkosten. WebRTC, omdat het browser-gebaseerd is, heeft zijn eigen voordelen, speciaal voor klantenservice, waar WebRTC gesprekken rechtstreeks van de bedrijfs website gemaakt kunnen worden, of functies als afstandsbediening gebruikt kunnen worden om problemen op te lossen met een klik op een knop.

Door een platform te kiezen dat beide SIP en WebRTC gebruikt, kunnen gebruikers genieten van de uitgebreide functies en infrastructuur die een UC systeem zou moeten hebben, evenals veilig en zorgeloos browser-gebaseerde communicatie.