Hét buzz-word in ICT is toch wel ‘Integratie’. Steeds meer bedrijven wensen een integratie van de communicatieoplossing met hun bedrijfssoftware om de productiviteit van medewerkers te boosten en de klantvriendelijkheid te verhogen. Waar staat 3CX in dit thema?

Aanvankelijk is 3CX aanjager, promoter en enabler geweest van IP-telefonie door de ontwikkeling van het easy-to-use, software based PBX-platform 3CX Phone System. In navolging hierop is integratie tegenwoordig een groot focusgebied voor 3CX om communicatie naar het volgende niveau te brengen en de volledige potentie van Unified Communications te benutten.

Wij zien het belang van organisaties om de mogelijkheid te hebben alle communicatie- en samenwerkingstools, databases, CRM- en ERP-pakketten te integreren, net als andere relevante bedrijfsapplicaties met een directe toegang via één platform. Daarom heeft 3CX integratie eenvoudig gemaakt door simpele plugins te ontwikkelen voor apllicaties als Office 365, Salesforce, EBP en meer.

Een geïntegreerde communicatie-infrastructuur garandeert eenvoudig datamanagement met real-time updates en bespaart kostbare tijd en resources, wat resulteert in lagere operationele kosten en een hogere productiviteit onder medewerkers. Integratie zorgt daarnaast voor een betere customer experience omdat het snellere en persoonlijkere service mogelijk maakt, aangezien klantgegevens direct beschikbaar, zichtbaar en aanpasbaar zijn wanneer klanten contact opnemen. Wat de customer experience verder vergroot, is de mogelijkheid om telefoongesprekken op te schakelen naar videogesprekken of web conferences met opties als screen sharing dankzij de WebRTC-integratie.

Uitdagingen voor klanten en business partners

Het integreren van verschillende communicatiekanalen en business tools heeft dus vele voordelen. De benefits wegen in onze visie in grote mate op tegen de uitdagingen die deze integraties met zich meebrengen. Integratie vereist compatibiliteit en interoperabiliteit tussen hardware en software die gebruikt wordt. Bestaande infrastructuur van verschillende merken, operating systems en standaarden kunnen het integratieproces uitdagen en vervangen kan een serieuze investering vergen. De meeste vendoren zijn zich hiervan bewust en werken daarom samen om integratiemogelijkheden tussen verschillende oplossingen te creëren. Het is daarom aan te raden om een IP PBX-leverancier als 3CX te overwegen vanwege ons brede netwerk van partners die gecertificeerd zijn en de vaardigheden hebben om integraties tot stand te brengen.

Enkele mooie prestaties van 3CX op het vlak van integratie zijn de hotel-module en de call flow designer die beide volledig geïntegreerd zijn in ons 3CX Phone System. Daarnaast: met de volledige integratie
van mobile clients voor iOS en Android, is 3CX beschikbaar voor de meeste mobile devices.

3CX moedigt eindgebruikers, channel partners en providers van business software aan om oplossingen te ontwikkelen die bijdragen aan een nog verdere integratie.

Verder levert 3CX guidelines, instructies en templates om 3CX-plugins snel en eenvoudig te ontwikkelen. En natuurlijk zullen we stappen blijven zetten om integratie makkelijker te maken, bijvoorbeeld door het ondersteunen van initiatieven als het SIP Forum voor standaardisatie van SIP based hardware en services. Het is ons doel om naadloze workflows en communicatieprocessen te creëren waarmee organisaties kosten kunnen reduceren, productiviteit kunnen verhogen en hun flexibiliteit kunnen vergroten.