Hoe zorgen we ervoor dat we de human touch in communicatie behouden?De ontwikkelingen in de wereld van communicatietechnologie gaan razendsnel. 3CX is – met de drive om te vernieuwen en disrupten in het DNA – een van de aanjagers van innovatie in de PBX-wereld. Er is echter een keerzijde: we moeten bij communicatie de ‘human touch’ niet uit het oog verliezen.

3CX zet de laatste tijd grote stappen. Door overnames maar vooral door innovatief te blijven en het 3CX Phone System te blijven doorontwikkelen om bedrijven productiever te maken. Er is in de tech-industrie veel gaan: Artificial Intelligence, Internet of Things, Big Data, Virtual Reality. Zo maar een paar kreten van technologie die nu al beschikbaar is. Wat gaat hun rol worden in de communicatie-industrie?

In onze wereld is het erg moeilijk om vijf jaar vooruit te kijken. Zo wordt er gesuggereerd dat virtual reality een grote rol in business communications gaat spleen, vooral bij virtual meetings. Hoewel het misschien gemeengoed wordt in bedrijven, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het werkelijk impact gaat hebben op de manier waarop bedrijven werken, communiceren en succesvol zijn. Waar het echter aankomt op Artificial Intelligence, is er potentie om de manier van werken te revolutionaliseren, vooral in klantenservice. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer bots die chats beantwoorden. Verder zijn er ook technologieën als live translation die nu opkomen en een zeer nuttige feature op ons communicatieplatform kunnen zijn. Ondertussen kan IoT helpen in het connecten van steeds meer devices, tools en machines die op afstand gebruikt, gemonitord en gemanaged kunnen worden met mobiele devices. Dat betekent dat ‘communicatie’ op zich misschien geherdefinieerd moet worden aangezien het niet meer alleen mens-tot-mens is maar ook machines en Artificial Intelligence in beeld brengt.

Wat betekent dit concreet voor de roadmap van 3CX? We kunnen nog niet te veel verklappen, maar aangezien de kern van 3CX innovatie is, zijn we constant aan het werk om onze klanten en partners de nieuwste functionaliteiten en technologieën te leveren. Stay tuned want er komen nog spannende dingen aan en 3CX zal zich niet onbetuigd laten in dit innovatielandschap. Dat hebben we de afgelopen jaren al bewezen en dat zullen we blijven doen. In al dit geweld van machine-to-machine communicatie, Artificial Intelligence en Machine Learning ligt de grootste uitdaging misschien wel in een zeer onverwachte hoek: hoe blijft de ‘human touch’ in communicatie behouden.