Telefonie in de Cloud: de do’s en don’ts

Wat zijn de do's en don'ts van Cloud Telefonie?Cloud Telefonie is voor klanten overzichtelijk en eenvoudig: telefonie als water uit de kraan, in abonnementsvorm en op- en af te schakelen indien gewenst. Toch gaat er een complete wereld schuil achter een Hosted Voice-oplossing. Een wereld waarin op verschillende facetten gelet moet worden zodat je als eindklant de juiste Cloud VoIP oplossing kiest en als business partner de juiste Cloud VoIP oplossing aanbiedt.

Een van de meest gemaakte fouten in de overstap naar een Cloud PBX of Cloud Telefonie oplossing, is het overschatten of onvoldoende checken van de bestaande netwerkinfrastructuur op de klantlocatie. Het kan zijn dat het bestaande IT-netwerk niet genoeg capaciteit heeft of dat de klant niet openstaat voor noodzakelijke upgrades. In beide gevallen geldt: zonder een betrouwbaar netwerk kan de klant bij het gebruik van de Hosted Telefonieoplossing last krijgen van security-issues, down time of vertraging op de lijn (jitter).

Een andere belangrijke don’t voor zowel eindklant als business partner is om een provider te kiezen zonder ‘failover’. Als het op realtime communicatie zoals telefonie aankomt, moet een organisatie altijd een systeem hebben dat een Plan B heeft in geval van storingen. Die failover kan via het mobiele netwerk geregeld worden, of er kan gekozen worden voor een partij met voldoende redundantie; dat wil zeggen dat de Cloud IP Telefonieoplossing in meerdere datacenters draait bijvoorbeeld.

De derde don’t: vergeten om te kijken naar de randapparatuur in de organisatie. In veel gevallen zijn er deurintercoms, faxapparaten of andere netwerkapparatuur die niet automatisch op IP en dus op het Cloud Telefonie-systeem aan te sluiten zijn. Een organisatie of diens business partner doet er altijd goed aan om te inventariseren welke apparatuur nog meer met het bestaande telefoniesysteem gekoppeld is en wat daarmee moet gebeuren. Uiteraard spreekt het voor zich dat er tevens gekeken moet worden of desktop-phones en headsets met de Cloud Telefonie oplossing samen kunnen werken.

Voor de stap naar een Cloud Telefonie-oplossing hierbij nog enkele andere belangrijke tips:

  • Zorg als organisatie dat je werkt met een Cloud Provider die werkt met hoge standaarden op het gebied van security. Kijk daarbij ook of het een provider is die toelaat dat je de controle over je eigen data en PBX-instellingen houdt;
  • Draag er zorg voor dat de IP PBX volledig apart van de PBX’en van andere klanten gevirtualiseerd is;
  • Kies een PBX-vendor en een leverancier die premium support levert;
  • Kijk naar de klantenbase van je telefonieaanbieder. Hebben ze grote, bekende klanten? Leveren ze aan organisaties uit verschillende verticals?
  • Bekijk ook het pricing- en licentiemodel. Moet je betalen per gebruiker? Of per gelijktijdige gesprekken?
  • Onderzoek het track record van de Cloud Telefonie-leverancier op het gebied van innovatie en productontwikkeling. Upgrades zijn meestal in de maandprijs van een Hosted Voice-oplossing inbegrepen. Dan is het prettig om te weten dat je IP PBX-leverancier steeds weer zorgt voor nieuwe features.

Leave a Reply