Wat is echo cancellation?

Voordat we uitleggen wat echo cancellation is, moeten we eigenlijk eerst toelichten wat ‘echo’ is in telefoniecontext.

Wat is echo?

In telefoniecontext is echo een situatie waarbij iemands stem in de uitgaande stream van de microfoon van een handset naar diezelfde persoon wordt teruggekaatst in de inkomende stream naar de luidspreker van de handset.

Echo ontstaat doorgaans op een van de volgende manieren:

  • de stem die door de luidspreker van een telefoon komt, wordt opgepikt door de microfoon van diezelfde telefoon (ook wel akoestische echo genoemd)

  • elektrische signalen die worden verzonden over een zendkabel, worden opgepikt door een naastgelegen ontvangstkabel (ook wel lijnecho genoemd); dit kan in verschillende situaties voorkomen, maar meestal is dit type echo het gevolg van de elektrische kenmerken van de zendende, ontvangende en tussenliggende apparatuur

Waarom en wanneer doet dit ertoe?

echo cancellation

We beseffen het wellicht niet, maar echo komt veelvuldig voor tijdens een telefoongesprek. De vraag die we eigenlijk zouden moeten stellen, is ‘Wanneer is echo een probleem?’

Echo is een probleem wanneer we de ander niet meer goed kunnen verstaan tijdens een telefoongesprek, of wanneer het voor verwarring zorgt omdat de beller zichzelf hoort op de lijn. Denken we een beetje verder, dan kunnen we vaststellen dat het probleem eigenlijk ‘vertraging’ is: de vertraging tussen de stem in de uitgaande stream en de weerkaatsing ervan in de terugkerende stream.

Als de vertraging kleiner is dan 25 milliseconden, is die bijna niet te horen voor het menselijke oor. Als je een beller in een dergelijke situatie vraagt of hij een echo hoort, is het antwoord vrijwel zeker ‘nee’. Als de vertraging iets groter is, rond de 55 milliseconden, is het net alsof twee mensen precies hetzelfde zeggen op hetzelfde moment, als een duet. Sommigen zeggen ook wel dat het klinkt alsof je praat in een volledig lege ruimte. Deze mate van echo of vertraging is hoorbaar, maar doorgaans niet storend.

Zodra de vertraging groter is dan 55 milliseconden, leidt de echo tot meer ergernis en afleiding, waardoor het lastig wordt het gesprek voort te zetten. Bij de meeste gebruikers doet de echo van hun eigen stem afbraak aan het telefoongesprek, omdat hun gedachtegang wordt onderbroken.

Hoe werkt het?

Echo kan op twee manieren worden aangepakt: echo cancellation en echo-onderdrukking.

Echo cancellation is een eenvoudig concept: een spraakverwerkingsengine analyseert een inkomende stream en controleert tegelijkertijd de terugkerende stream voordat deze wordt verzonden. Als de engine een kopie van de inkomende stream herkent in de terugkerende stream, voert de engine een “wiskundige aftrekbewerking” uit op de terugkerende stream om de kopie te verwijderen voordat de stream wordt verzonden.

Echo-onderdrukking is nog eenvoudiger, omdat daarbij sprake is van twee lijnen. Wanneer de engine een inkomende stream detecteert, wordt de andere stream gedempt. Daardoor kan er geen echo ontstaan; er wordt immers niets verzonden door de beller die de stream ontvangt. Dit proces is hoorbaar tijdens gesprekken; je hoort het dempen en het opheffen ervan.

De geïntegreerde echo cancellation van 3CX

De 3CX-apps hebben een ingebouwd algoritme voor echo cancellation, dus niet voor echo-onderdrukking. U hoeft u dus geen zorgen te maken over echo tijdens gesprekken en bent met de 3CX-apps verzekerd van een hoogwaardige gesprekskwaliteit. Het algoritme verwijdert de overtollige ruis die binnenkomt en balanceert de geluidskwaliteit.

Meer lezen