3cx SPA3000

ja, dat klopt.
Ik kan nu bellen van 3cx naar de 110 (analoge telefoon)
maar omgekeerd werkt het niet. als ik de lijn open hoor ik de 3cx kiestoon voor 2seconden. dan niets. ook wanneer ik een nummer draai, hoor ik mijn nummer maar 3cx reageerd precies niet

edit:
Ik heb nu alle binnenkomende oproepen van de gateway doorgeschakeld naar de 110 analoge telefoon.
dit werkt. wat ik wel opmerk is dat, wanneer ik met mijn externe gsm het gesprek ophang (zonder ooit opgenomen te hebben, dus gsm ophangen tijdens het rinkelen)
blijft de analoge telefoon rinkelen. wanneer ik dan handmatig de telefoon opneem en daarna weer ophang komen er geen externe oproepen meer binnen in 3cx voor een bepaalde periode.

dus
1 ik bel via externe gsm naar mijn vast nummer
2 de analoge telefoon gaat af, maar ik neem niet op
3 ik leg de gsm toe en de analoge telefoon blijft rinkelen

4ik leg de analoge telefoon handmatig dicht.
5 even daarna probeer ik om opnieuw te bellen van mijn externe gsm

en nu hoor ik dat 3cx niet meer overneemt. ik blijf de rinkeltoon horen in mijn gsm zonder dat 3cx overneemt. (net zoals de telefoon niet word opgenopmen)

na al even op te hangen gaat de line1 analoge telefoon plots opnieuw af zonder iets. na deze op te nemen hoor ik het geluid van een gesloten lijn.
 
Laatst bewerkt:
Wijzig bij Line 1 eens het volgende:
Auto PSTN Fallback: no
Enable IP Dialing: no
 
hier merk ik precies geen verschil.
als ik naar binnen bel via mijn gsm, daarna opneem en via mijn gsm neerleg, dan blijf ik de toon horen van een gestopt telefoon gesprek, (zoals het altijd al was zonder 3cx).
maar moet 3cx niet registreren dat de lijn is opgehangen?
ik denk dat er daar iets mis mee is. in de pstn settings ofwel in 3cx zelf?
 
Buiten de SPA om (PSTN / Lijn1) zijn er dan nog andere (SIP) toestellen met de 3CX verbonden?
 
neen,
enkel een 3cx android en een windows client. maar dit is geen sip
 
update:
het is effectief de SPA modulle dat volgens mij de call blijft registreren.
na het afronden van een gesprek heb ik eens een screenshot genomen (zeker meer dan 20 secondezn na het beeindigen van het gesprek)
na een goeie minuut gaat de LINE1 telefoon opnieuw af zonder reden (dit gebeurt steeds na een beeindigd gesprek)
en daarna is de SPA PSTN lijn opnieuw vrij zoals te zien op de 2e screenshot?!
dit is volgens mij ook de reden dat nieuwe gesprekken binnen deze periode niet binnenkomen, en gewoon blijven rinkelen. en dat ik binnen deze periode niet naar buiten kan bellen

Knipsel.PNGKnipsel2.PNG
 
Twee half werkende interfaces is geen werken en levert alleen maar wazige storingen op. Laten we eerst het PSTN-deel (FXO) werkend krijgen.
Hiervoor moet eerst het FXS deel van de ATA uit gezet worden door bij Line1 de "Line Enable" op "no" te zetten.
Zorg er voor dat de 3CX Android en 3CX Win client hun eigen extensie nummer krijgen.
Vervolgens moeten de inkomende gesprekken die via het PSTN-deel binnenkomen naar of de Android of Win client gestuurd worden.
Controleer of dit goed gaat, daarna je kan controleren of uitgaande gesprekken via het PSTN-deel goed werkt, dus dat je kunt bellen.
Als de gesprekken inkomend of uitgaand opgehangen worden moet de verwerking ook goed gaan.
Gaat dit allemaal goed dan kunnen we naar het FXS deel van de ATA kijken.
 
ok hier heb ik het een en ander getest en kom al in de problemen.
eerst en vooral heb ik android en pc een aparte extentie gegeven.
ook heb ik de line 1 uitgeschakeld.

ik heb hetvolgende ondervonden:

- ik heb meerdere malen, naar buiten gebeld van mijn pc, dit kwam perfect toe en werkte goed. ik kon opnemen.
toeleggen deed ik telkens in 3cx. dit kwam direct door, de lijn sloot, mijn gsm sloot het actieve gesprek direct, en onder info bij de SPA was de lijn idle

-ik heb een maal gebeld naar 3cx van mijn gsm en dit werkte ook direct goed. de lijn werd direct cortrect afgesloten (vanuit 3cx)

-ik heb daarna meerdere malen gebeld van mijn gsm naar 3cx, wanneer ik de eerste maal toelegde met mijn gsm werkte alles goed, het gesprek werd aan beide kanten afgesloten en de lijn stond opnieuw op idle. maar na de 2é en 3e maal kreeg ik problemen bij het toeleggen via de gsm. 3cx blijft de "herhalende toeleg toon" spelen

conclusie, de pstn lijn blijft open na het toeleggen via het toestel aan de andere kant van de lijn.
dus
-wanneer ik via 3cx bel naar mijn gsm, en direct toeleg zonder opnemen registreerd 3c xdit perfect. 3cx stopt het gesprek en de lijn komt weer open.

-maar wanneer ik in een bestaand gesprek neerleg via mijn gsm word dit niet geregistreerd. dus in 3c kan je de herhalende inhaaktoon blijven horen voor onbepaalde duur.
(het lijkt wel of de FXO en 3cx denken dat het gesprek nog gaande is.

dit verklaard ook vorige problemen.
in het logboek zijn verschillende voicemails te vinden van perfect 2minuuten.
 
Wil je het PSTN-deel in jou ATA controleren met de instelling zoals in het screenshot?
1634117406824.png
(SPA3102)

Mochten de instellingen gelijk aan elkaar zijn, denk ik dat het "ophang" commando vanuit de vaste lijn naar de ATA niet betrouwbaar wordt verstuurd en/of aankomt.
Hoe je daar achter kan komen, weet ik geen oplossing voor. Misschien is de frequentie/tijd van de Disconnect Tone anders?
 
Zoals in de screenshot zijn er een aantal dingen die anders ingesteld zijn.

Ik zie wel dat er een aantal instellingen ontbreken bij mij. na wat zoeken blijkt het dat mijn firmware niet meer up to date is.
ik kan deze eens proberen updaten als je denkt dat dat zal helpen.


Knipsel3.PNG
 
Firmware updaten kan nooit kwaad, lijkt me.
Misschien helpt dit mee tot het oplossen van het probleem.
 
Beste, Mijn excuses voor het late antwoord.

Ik heb het de laatste tijd ongelogelijk druk.
Ik heb de firmware update uitgevoerd.

Het probleem is echter niet verdwenen.

Ik zal wat later verder kijken om dit op te lossen.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe !
 
Sorry voor de grote vertraging!
Ik heb in tussentijd een bedrijfje opgericht.
Om te antwoorden op de vraag, neen er zijn nog wat problemen.

De lijn sluit niet altijd even reliable af. soms blijft de lijn openliggen terwijl een van de 2 kanten al heeft opgehangen.

Ook had ik nog 2 andere problemen:
- hold music speelt niet af tijdens gesprekken
- indien mogelijk zou ik graag wachtmuziek hebben bij het binnenkomen van gesprekken

(btw, ik heb een nieuwe 3cx installatie)
 

Aan de slag - Beheerders

Leden online

Forum statistieken

Topics
21.254
Berichten
106.869
Leden
70.408
Nieuwste Lid
vonLeitn
Gebruik 3CX – Helemaal gratis!

Koppel uw team en klanten Telefooncentrale Live Chat Videoconferenties

Hosted of in eigen beheer. Tot 10 gebruikers blijvend gratis. Geen creditcard vereist. Probeer zonder risico’s.

3CX
Er is al een 3CX-account met dit e-mailadres. U wordt doorgestuurd naar het klantenportaal, waar u zich kunt aanmelden of uw wachtwoord kunt resetten.