3cx SPA3000

madness007

Free User
Lid geworden
9 okt 2021
Berichten
18
Hallo,
Ik ben nieuw met 3cx.
Ik heb een fresh install van 3cx met een smartphone en laptop.
de bedoeling is dat ik deze toestellen kan gebruiken om naar buiten te bellen via mijn analoge pstn lijn.
Ik heb een linksys SPA3000. Ik heb me al sufgezocht hoe ik 3cx en de SPA3000 kan laten werken. maar ik geraak er niet.
de volgende stappen heb ik al geprobeerd:
in 3cx heb ik een user "110" aangemaakt.
daarnaast heb ik een gateway aangemaakt met het ip van de SPA3000
maar zelfs hier loop ik al vast.
in de gateway instellingen vraagt 3cx bij route calls to->Main Trunc No een nummer.
Maar ik kan geen 110 invullen, (het minimum is 4 digits)
daarnaast heb ik een outbound rule toegevoegd met ropute1: generic gateway device.

Tot hier ben ik geraakt, ik weet dat dit niet compleet is maar ik weet niet meer hoe verder.
nog extra info:
3cx IP: 10.0.4.2
SPA3000 IP: 10.0.4.3

SPA3000 config: (de SPA3000 heeft 1(pstn) en 1(telephone-1) aansluiting)
bij pstn line heb ik niets ingesteld voorlopig
bij line 1 hetvolgende:
Proxy: 10.0.4.2

Subscriber info:
display name: SPA3000
Password <password van gateway setting in 3cx>
Auth ID: 10000 (van gateway setting in scx)
User ID: 110
Use Auth ID: [YES]

kan er iemand mij verder helpen aub?
 
Ik stel voor dat je je vraag op het internationale forum zet, want daar zit forumlid "leejor'' die veel van SPAxxxx ATA's weet en mogelijk je vraag wilt beantwoorden.
Let wel dat je een vraag stelt voor een apparaat dat niet door 3CX ondersteund wordt wat mogelijk door medewerkers/forumleden duidelijk wordt gemaakt.
Mocht het nu helemaal niets worden...
 
Ja, dat begrijp ik.
3cx heeft een redelijk duidelijke uitleg voor de SPA3000, alleen zit ik wat vast bij de configuratie in 3cx.
Bedankt voor het snelle antwoord!
 
Als je een VoIP gateway gaat aanmaken kan je bij "Main Trunk No" b.v. het telefoonnummer invullen waarmee je belt of een ander uniek nummer invullen.
Met dit nummer kan de ATA "gevonden" worden en kan je de ATA hiermee koppelen.
 
ok.
dus als ik het goed begrijp moet ik 2 gateways toevoegen?
één voor de poort "line1" en één voor "pstn line"
dus bij main trunc nr moet ik het vast nummer invoeren van de binnenkomende pstn lijn (gekoppeld aan de pstn poort op de SPA3000
en voor de "line 1" gateway bij main trunc nr een fictief nummer?
 
Eerste even voor alle duidelijkheid en voordat we verder gaan:
- Ik neem aan dat jou 3CX niet hosted is, anders komt het niet te werken omdat de ATA in hetzelfde netwerk moet zitten als de PBX.
- De "LINE" aansluiting is voor een analoog telefoontoestel bedoeld... ga je daar ook mee werken of ga je een SIP toestel gebruiken?
- De "PSTN" aansluiting gaat naar de muur aansluiting.
 
ja inderdaad.
mijn excuses voor de onduidelijihijd.
Doorheen het huis hebben wij een paar oude gietijzenen telefoons, dus alle telefoons incl dects wil ik parralel aansluiten op de "line 1".
De pstn aansluiting is aangesloten op de vdsl2 lijn van Proximus (gewoon analoge PSTN)

Dus de bedoeling is om te kunnen bellen van 3cx naar de line1 (analoge telefoons) en naar buiten via de PSTN Line.
En om alle binnenkomende oproepen te laten doorkomen naar 3cx

3cx draait op een raspberry pi 4 in hetzelfde subnet als de SPA3000
 
In 3CX ga naar SIP trunks en verwijder de eerder aangemaakt ATA (Gateway).
Maak een nieuwe Gateway aan: Add Gateway - Select Brand: Generic - de rest default - Main Trunk No: <je telefoonummer> en volg Step 2...
Tijdens het creëren van de Gateway wordt ook een 5-cijferige Auth ID gecreëerd die je straks nodig heb.
Hierna kan je extensie 110 in de ATA invoeren zoals beschreven:
 
Lees dit draadje eens, misschien dat het helpt.
 
Ik heb alle stappen doornomen en ingesteld. Maar in 3cx onder SIP Trunks blijft het het statusbolletje (links) van de gateway rood. Ook werkt het nog steeds niet om te bellen naar 3cx, Wanneer ik met mijn GSM bel naar mijn vast nummer, kom gebeurt er niets binnen 3cx.
In onderstaande afbeeldingen is de configuratie te zien van de "pstn line "settings van de SPA3000
Sipura SPA Configuration_page-0001.jpgSipura SPA Configuration_page-0002.jpgSipura SPA Configuration_page-0003.jpg
 
Om te beginnen moet je bij de PSTN Line tab het volgende instellen

SIP Settings
SIP Port: 5062

Subscriber Information
User ID en Auth ID: het 5-cijferige nummer
Password: wat je ingevuld heb bij de ATA gateway
Use Auth ID: yes

Dial Plans
Dial Plan 8: (S0<:5-cijferig nummer>)

PSTN-To-VoIP Gateway Setup
PSTN Caller Default DP: 8
 
Bedankt!
nu komt de gateway wel online in 3cx.
mijn 5cijferig id is 10000, ik heb bij Dial Plan 8: "(S0<:10000r>)" ingevuld, Klopt dit?
indien dit wel klopt is ernog iets niet volledig in orde.
De gateway is nu online, maar als ik via 3cx naar buiten bel, stopt de call direct (unavailable)
Ook kan ik nog niet naar binnen bellen. Als ik dit doe gaan de analoge telefoons af (via de PSTN port naar de LINE1 port op de PSA3000) maar 3cx doet niets, ook in de call log is er niets te zien

Ik heb eens alle setting pages naar PDF geëxporteerd, deze zitten ook in bijlage
 

Bijlagen

  • SPA3000 settings pdf.zip
    569,9 KB · Weergaven: 4
We maken eerst het PSTN-deel in orde zodat je kunt bellen.

Maak de volgende aanpassingen in de ATA:
Refer-To Target Contact: no
SIP Remote-Party-ID: yes
Register Expires: 300
Display Name: <hoef je niets in te vullen, het mag wel>
PSTN Ring Thru Line 1: no
PSTN CID For VoIP CID: yes
PSTN Answer Delay: 3
Disconnect Tone: 425@-30,425@-30;2(.5/.5/1+2)

In 3CX trunk van de ATA:
General > Trunk Details > ...Hostname or IP: 5062
 
Okey, dit is al een hele stap vooruit!
de inkomende oproepen komen nu toe in 3cx, ik kan deze ook beantwoorden! bedankt!!! :)
ook kan ik naar buiten bellen
nu moet ik enkel nog de line1 instellen.
ik zou deze graag willen laten afgaan als er een oproep binnekomt via de pstn. via 3cx willen bellen naar "line1" (als dat mogelijk is).
indien mogelijk zou ik alles door 3cx willen laten gaan.

Op zich kan ik dit zelf aanpassen met alle info die ik tot nu toe heb gekregen.
dus een nieuwe gateway aanmaken, zelfde ip en poort met een ander auth id, user id en passwortd (gegeven in de nieuwe gateway) (op dezelfde manier als pstn?)
Het enige wat voor mij dan nog onduidelijk is is main trunc nr, daar weet ik niet wat ik moet invullen bij de "line1" instellingen
 
update:
wanneer er een gesprek was blijft de lijn open lioggen voor 2 minuten.
dus wanneer ik in 3cx toeleg, blijft de herhalende "gesprek beeindigd" pieptoon spelen in voicemail.
ook wanneer ik de externe telefoon (gsm nr) handmatig toeleg blijft het 3cx gesprek actief voor minstens 2minuten en blijft de lijn bezet
 
Controleer of achter Disconnect Tone: 425@-30,425@-30;2(.5/.5/1+2) staat.
Dit moet ervoor zorgen dat het gesprek op een correcte manier beëindigd wordt.

Probeer deze instelling
FXO Port Impedance: 270+750||150nF

Je hoeft geen tweede gateway aan te maken. Je moet "Line 1" van de SPA3000 gateway gebruiken.

Post anders het PSTN-deel nog eens.
 
Laatst bewerkt:
Vul bij Line 1 het volgende in:
SIP Port: 5060
Proxy: het IP adres van de PBX
Register Expire: 300
User ID: 110
Auth ID: 110
Password: van ext 110

Ext 110 registreerd en zou je via Line 1 een verbinding het je PBX moeten hebben.
 
dat is gebeurd,
ik heb een user 110 aangemaakt,
ik heb alle instellingen zoals aangegeven hierboven ingesteld.
als wachtwoord heb ik onder user->phone provisioning->authentication->password het wachtwoord genomen.
Maar er gebeurd niets, de user blijft offline en ik kom direct op voicemail als ik bel naar dit nummer.

Ik heb ook nog een opmerking:
Wanneer ik met een analoge telefoon bel via line1 naar een buitennummer werkt dit direct zonder 3cx.
Nu is het probleem dat mijn extentie 100 het nummer is van de brandweer :')
ik weet niet of dit kan worden omzeild dat alle oproepen (inclusief buitengaande gesprekken) door 3cx lopen?

(ps, wanneer alles correct werkt zal ik 3cx herinstalleren om een 4digit extention te hebben. maar dit is voor later wanneer ik het systeem wat beter ken, en als mijn netwerk in orde staat.)
 
Zo zijn de line1 settings nu ingesteld
Sipura SPA Configuration LINE1_page-0001.jpgSipura SPA Configuration LINE1_page-0002.jpg
 
Van ext 110 heb je de Auth ID en Password in Line 1 geplaatst?
de User ID is 110.
 

Aan de slag - Beheerders

Leden online

Geen leden online nu

Forum statistieken

Topics
21.254
Berichten
106.869
Leden
70.408
Nieuwste Lid
vonLeitn
Gebruik 3CX – Helemaal gratis!

Koppel uw team en klanten Telefooncentrale Live Chat Videoconferenties

Hosted of in eigen beheer. Tot 10 gebruikers blijvend gratis. Geen creditcard vereist. Probeer zonder risico’s.

3CX
Er is al een 3CX-account met dit e-mailadres. U wordt doorgestuurd naar het klantenportaal, waar u zich kunt aanmelden of uw wachtwoord kunt resetten.