Raar probleem met 3 Yealink toestellen.

Roy Schotpoort

Silver Partner
Advanced Certified
Lid geworden
10 feb 2021
Berichten
7
Goedemiddag Allemaal,

Wij hebben bij een klant van ons al enige tijd een raar probleem met een aantal Yealink toestellen. Het probleem is dat na verloop van tijd ze ineens dubbel geregistreerd staan. Vervolgens zijn ze dan wel of niet up-to-date dit maakt verder ook niet uit. In de centrale geeft die aan dat die wel online is maar in het Display staat no service.

De problemen begonnen direct na dat we de toestellen hadden aangeschaft dit had er toen mee toen te maken met dat ze dubbel geregisterd stonden dit hadden we gecheckt via Yealink RPS. Hierna dat we hem verwijderd hadden was het opgelost. Echter niet veel weken later begon het probleem opnieuw. Toen dachten we dat ligt aan de toestellen of extensie. Vervolgens hebben we een factory reset gedaan en de extensie opnieuw aangemaakt. Hierna stond 1 toestel er 3x in onder de zelfde extensie. Na alles nog een keer herstart te hebben werkte het weer.

Vanochtend belde de klant weer dat de 3 toestellen weer niet werkte de vorige keer was in op 4-4-2022 wat de oplossing was is niet bekend want de collega die er toen naar gekeken heeft was op vakantie.

Ik ben zelf inmiddels met dit probleem al dik een half jaar bezig. We hebben alles nagekeken, geupdate, opnieuw ingesteld. Wat voor mij nog als enigste optie open blijft is dat het verkeerd gaat in het netwerk. Want toestellen doen het bij ons wel op kantoor en bij de klant regelmatig niet. Ze hebben ook nog andere Yealink toestellen die geven ook wel is problemen maar de nieuwe geleverde Yealink T54 geven steeds de problemen. Ik heb de beheerder van hun netwerk al is gebeld die geeft aan dat het niet aan hun lag. Ik zoek dus informatie of een manier om er nu achter te komen wat er nu fout gaat.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Probeer eens een SBC te draaien in het netwerk van de klant. Dat heeft bij mij al een aantal keren dit soort rare dingen verholpen.
SBC draait al op een Raspberry of een simpele (oude) thin client bijvoorbeeld, dus neemt ook erg weinig stroom.
 
Dat is ook onze volgende optie voor nu draaien de toestellen op TLS dat werkt wel. Als het weer terug kom gaan we een SBC er neer zetten.
 
Het feit dat je een SBC overweegt, ga ik er van uit dat je een Cloud centrale gebruikt en niet on-premise?
Hoe zijn de netwerken gekoppeld? Via een site-to-site VPN of maak je gebruik van DirectSIP?
Spreek je de 3CX centrale aan op basis van een hostname of IP-adres?
 
Het feit dat je een SBC overweegt, ga ik er van uit dat je een Cloud centrale gebruikt en niet on-premise?
Hoe zijn de netwerken gekoppeld? Via een site-to-site VPN of maak je gebruik van DirectSIP?
Spreek je de 3CX centrale aan op basis van een hostname of IP-adres?

Klopt gaat om een pbx die bij OVH staat. We maken geen gebruik van VPN telefoons gaan gelijk naar buiten. We maken geen gebruik van DirectSIP. Centrale benaderen we op basis van hostname.
 
Klopt gaat om een pbx die bij OVH staat. We maken geen gebruik van VPN telefoons gaan gelijk naar buiten. We maken geen gebruik van DirectSIP. Centrale benaderen we op basis van hostname.
Dan maak je volgens mij gebruik van STUN. Anders blijft er namelijk niets meer over :)
Ik zelf ben niet zo'n grote fan van STUN of DirectSIP. Ik zou altijd alles via een site-to-site VPN doen óf een goede, stabiele SBC oplossing.

Ondersteund OVH een site-to-site VPN verbinding? Dan zou je kunnen uitsluiten of NAT het probleem is.
Je geeft aan dat dezelfde toestellen bij jullie op kantoor wel goed functioneren.
Wat is het verschil in router/firewall? Mijn ervaring is dat NAT bij het duurdere segment router/firewall vaker wel goed gaat dan bij de huis-tuin-en-keuken routertjes.

Als VPN niet mogelijk is heb je nog maar 1 goed alternatief en dat is een SBC oplossing.
Maar ook die is weer gelimiteerd in connectiviteit.
 
Dan maak je volgens mij gebruik van STUN. Anders blijft er namelijk niets meer over :)
Ik zelf ben niet zo'n grote fan van STUN of DirectSIP. Ik zou altijd alles via een site-to-site VPN doen óf een goede, stabiele SBC oplossing.

Ondersteund OVH een site-to-site VPN verbinding? Dan zou je kunnen uitsluiten of NAT het probleem is.
Je geeft aan dat dezelfde toestellen bij jullie op kantoor wel goed functioneren.
Wat is het verschil in router/firewall? Mijn ervaring is dat NAT bij het duurdere segment router/firewall vaker wel goed gaat dan bij de huis-tuin-en-keuken routertjes.

Als VPN niet mogelijk is heb je nog maar 1 goed alternatief en dat is een SBC oplossing.
Maar ook die is weer gelimiteerd in connectiviteit.
Klopt we gebruiken STUN we hebben 50+ klanten op STUN aantal op hebben een SBC. site-to-site gebruiken we ook niet. Ik denk denk dat het fout gaat in het netwerk want dit netwerk van de klant beheren we ook niet.

SBC is dan ook voor mij de laatste optie mocht het weer fout gaan. Connectiviteit is daar geen probleem lijn is stabiel genoeg.
Ik verwacht niet dat het problemen moet gaan geven zoveel toestellen hebben ze niet uit mijn hoofd 6.
 

Aan de slag - Beheerders

Leden online

Geen leden online nu

Forum statistieken

Topics
21.252
Berichten
106.864
Leden
70.406
Nieuwste Lid
c.emiliano
Gebruik 3CX – Helemaal gratis!

Koppel uw team en klanten Telefooncentrale Live Chat Videoconferenties

Hosted of in eigen beheer. Tot 10 gebruikers blijvend gratis. Geen creditcard vereist. Probeer zonder risico’s.

3CX
Er is al een 3CX-account met dit e-mailadres. U wordt doorgestuurd naar het klantenportaal, waar u zich kunt aanmelden of uw wachtwoord kunt resetten.