3CX videogesprek / standaard

Rowdy

Bronze Partner
Basic Certified
Lid geworden
3 feb 2021
Berichten
15
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden waren er een aantal VoIP-telefoons met ingebouwde camera.
Vaak draaide daar dan Android op en kon je met bijvoorbeeld Google Duo videobellen.
In de 3CX soft phones op Android en iOS kun je ook videobellen en het zit deels ook in de Windows-client.

Tegenwoordig is videobellen natuurlijk veelgebruikt en ik zie het ‘na corona’ ook nog wel veelgebruikt worden.

Echter, waar je elk nummer gewoon kunt bellen of sms’en, is een videogesprek nog steeds lastig.
We hebben natuurlijk WebMeeting, maar dat is feitelijk geen echte oproep. En mobiel gebruiken mensen FaceTime, WhatsApp, Duo, Signal en wat al niet meer. Vaak lukt het wel, maar dan vaak dus met een mobiele telefoon en dat is zakelijk niet altijd handig, gewenst of mogelijk.

Daarom was ik benieuwd of er nog gewerkt wordt aan een standaard waarmee videobellen op een universele manier mogelijk is.
Wellicht dat 3CX dat dan bijvoorbeeld eerst werkend zou kunnen hebben naar andere 3CX-centrales?
Maar dan zou je op een of andere manier eigenlijk ook een e-mailadres moeten kunnen bellen of iets in de vorm van [email protected]3cx.nl
Bijkomend voordeel dan is dat een gesprek ook volledig via internet gaat en dus ‘gratis’ is.

Volgens mij was zoiets in het verleden wel mogelijk en bepaalde sip-aanbieders (sip2sip bijv.) bieden wel dergelijke opties. Uiteraard is sip2sip geen PBX, maar het gaat even om het idee.

Heeft iemand een idee of zoiets nog ergens in ontwikkeling is?
 
WebRTC is die standaard. Gepromote door Google en nu met een nieuwe opensource / royalty free codec is het bovenste mogelijk. Nu is er nog H264 wat royalties heeft.

Helaas blokkeren Whatsapp, Teams, Facebook, Apple een standaard omdat ze niet willen wat je beschrijft. Ze willen dat je alleen hun platform gebruikt. Je kunt wel nu facebook aan 3CX koppelen met update 8

Vooralsnog kun je dus alleen via live chat video bellen aanbieden. Je kunt de link op je website zetten en dan kan iedereen met een chrome, edge of firefox browser je bedrijf bellen zonder account of app. Dit is de toekomst. WebRTC is volledige geintegreerd in 3CX. Als vrijwel enige PBX.

Ik denk dat binnenkort Google Business Messaging dit ook mogelijk maakt door de bel functie in google maps openstandaard via WebRTC te maken. Dan zoek je dus een bedrijf, klikt op de bel knop en dan kun je bellen of een bericht sturen aan het bedrijf naar 3CX zonder app, zonder account van een 3rd party!
 

Bijlagen

  • 3cxsearch.jpeg
    3cxsearch.jpeg
    126,4 KB · Weergaven: 5
Bedankt voor je reactie, Nick!

Op zich heb he gelijk, maar blijf ik toch terugkomen op het feit dat dat soort oproepen niet binnenkomen als echte oproep met rinkelende toestellen / softphones. Dat maakt deze functie vooralsnog praktisch onbruikbaar. Maar daar hebben we het al eerder over gehad :)

Zodra die functie er is, kan ik inderdaad onderaan mijn mails zetten ‘videobel mij via https://xxxx.my3cx.nl/rowdy’ omdat ik de softphone dan ook echt hoor rinkelen :) Mooiste zou zijn als dat dan ook werkte op bijvoorbeeld een Yealink-toestel met camera (het ontvangen van een video-oproep bedoel ik).

Maar ik denk inderdaad dat het nog even duurt voordat dat allemaal zo ver is. Ik ben benieuwd welke verbeteringen op dat gebied er in v18 en de updates daarvan gaan komen. Ik denk dat voor 3CX hier nog mooie kansen liggen, want het PBX-gedeelte hebben jullie al zo uitgebreid en stabiel, daar kun je eigenlijk weinig meer wensen. Dat is een compliment overigens :)
 
  • Like
Reacties: Nick Galea
Hi Rowdy! In principe kan dit al: ‘videobel mij via https://xxxx.my3cx.nl/rowdy’ Maar het is nog niet by default video.... En het moet inderdaad de app of de webclient zijn. De hardware ip phones hebben geen open standaard codec (h264) en dat is een vereiste....
 
  • Like
Reacties: ATIS_Bas

Aan de slag - Beheerders

Leden online

Geen leden online nu

Forum statistieken

Topics
21.286
Berichten
106.979
Leden
70.442
Nieuwste Lid
exoo
Gebruik 3CX – Helemaal gratis!

Koppel uw team en klanten Telefooncentrale Live Chat Videoconferenties

Hosted of in eigen beheer. Tot 10 gebruikers blijvend gratis. Geen creditcard vereist. Probeer zonder risico’s.

3CX
Er is al een 3CX-account met dit e-mailadres. U wordt doorgestuurd naar het klantenportaal, waar u zich kunt aanmelden of uw wachtwoord kunt resetten.