Waar moet u op letten bij een VoIP-provider?

Nadat u eenmaal heeft besloten om uw bedrijf los te maken van een traditioneel telefoonsysteem, is één van de zaken die het inzetten van IP Telefonie aantrekkelijk maakt, dat het mogelijk is om een VoIP-provider te gebruiken om op telefoonkosten te besparen.

Tijdens de afgelopen jaren zijn een groot aantal VoIP-providers op de markt gekomen. Dit komt door de groei van de IP PBX-markt en de enorme groei van VoIP. Hoe weet u nu, welke aanbieder u moet kiezen? Een nuttig advies is de keuze van een VoIP provider op de specifieke behoeften van uw bedrijf te baseren.

Vijf nuttige tips aan de hand waarvan u kunt beslissen met welke VoIP-provider u in zee kunt gaan:

1. Controleer de internationale beltarieven van de provider aan de hand van uw werkelijke behoefte

VoIP-providers bieden vaak lagere tarieven dan de meeste conventionele telefoonmaatschappijen, maar het is heel belangrijk om de meest geschikte Voice over IP service voor uw specifieke behoeften en belpatronen te kiezen. De tarieven variëren per VoIP-provider afhankelijk van de bestemming van het gesprek. Bestudeer niet alleen de algemene beoordeling “goedkope of dure VoIP-provider”, maar kijk ook naar de individuele tarieven voor de landen waarmee u meestal belt. Als u bijvoorbeeld alleen zakelijke partners heeft in Zweden, Frankrijk en Italië, dan is het niet belangrijk of de tarieven naar het verre oosten de laagste in de markt zijn. Focus op uw echte behoeften.

2. Controleer of de kwaliteit van de telefoongesprekken voldoet aan uw bedrijfseisen

Veel VoIP-providers bieden goedkope tarieven aan, maar hebben een slechte gesprekskwaliteit. Als uw bedrijf afhankelijk is van klantenservice via de telefoon, dient u zich ervan te verzekeren dat u een optimale stemkwaliteit heeft, zelfs als dat wat meer kost. Als u de telefoon alleen voor gesprekken tussen uw medewerkers onderling gebruikt, dan bent u mogelijk bereid om een compromis te sluiten tussen gesprekskwaliteit en kosten om geld te besparen.

3. Overweeg SIP-trunking als optie

SIP trunking is een optie die door sommige VoIP-providers wordt aangeboden. Hiermee kunnen bedrijven eenvoudig lokale, interlokale en breedband internetverbindingen in één enkele leiding combineren. Een SIP-trunk is het moderne equivalent van een T1-trunk. In het verleden huurde een bedrijf een huurlijn van een telecomleverancier om deze op de eigen PBX aan te sluiten. Tegenwoordig kunnen bedrijven een SIP-trunk van een VoIP-provider kopen om deze op een IP PBX aan te sluiten. In dat geval heeft u een IP PBX nodig die gebaseerd is op de SIP standaard en die SIP Trunks ondersteunt, bijvoorbeeld het 3CX Phone System for Windows.

4. Geen compromis op het gebied van betrouwbaarheid

Bijna wekelijks komt er wel een nieuwe VoIP-provider op de markt. De meesten van deze aanbieders positioneren zichzelf met beloften de goedkoopste en betrouwbaarste te zijn en de beste spraakkwaliteit te bieden. Maar in hetzelfde tempo waarin ze verschijnen, verdwijnen ze ook weer. Voer onderzoek uit in uw markt om er achter te komen welke VoIP-providers ervaren zijn en een goede reputatie hebben. Het laatste wat u voor uw bedrijf wilt, is van het ene ogenblik op het andere geen telefoongesprekken te kunnen voeren.

5. Zorg ervoor dat u een IP PBX gebruikt die goed kan samenwerken met VoIP-providers

Het belangrijkste element in IP telephonie is uw IP PBX-software. Zorg ervoor dat u er één kiest die eenvoudig te installeren, configureren en onderhouden is. Software die opties op ondernemingsniveau biedt en die goed samenwerkt met populaire VoIP gateways en VoIP-providers. Het 3CX Phone System voor Windows is een op software gebaseerde PBX, werkzaam op de SIP-standaard die alles biedt wat u voor uw zakelijke telefoonbehoeften nodig heeft. Volg een product tour of download de free edition en maak vandaag nog gebruik van de voordelen van IP-Telefonie!