Wat is DID?

DID is de afkorting van Direct Inward Dialing, een techniek die in Nederland beter bekendstaat als doorkiesnummers. Het is een functie die door telefoonmaatschappijen wordt aangeboden aan klanten met een telefooncentrale, waarbij de telefoonmaatschappij een reeks telefoonnummers koppelt aan een of meer telefoonlijnen. Dankzij DID kan een bedrijf een persoonlijk nummer toewijzen aan elke medewerker en dit nummer koppelen aan de telefooncentrale, zonder dat er voor elk nummer een afzonderlijke fysieke telefoonlijn nodig is. Zo kan telefoonverkeer eenvoudiger worden verdeeld en beheerd

DID - Direct Inward Dialing

Als een organisatie bijvoorbeeld 25 medewerkers heeft en elke medewerker binnen dat bedrijf een eigen telefoonnummer of extensie heeft, kan het bedrijf 10 fysieke trunklijnen huren van de telefoonmaatschappij, waardoor er 10 telefoongesprekken tegelijkertijd kunnen plaatsvinden. Als de 10 lijnen allemaal in gebruik zijn, moeten de overige medewerkers wachten tot ze iemand kunnen bellen. En een klant die naar het bedrijf belt, krijgt de bezettoon of wordt doorgeschakeld naar voicemail. Een DID-systeem kan worden gebruikt voor fax en voor spraak.

DID werkt ook voor VoIP-communicatie. DID-nummers worden toegewezen aan een gateway, zodat PSTN-gebruikers rechtstreeks VoIP-gebruikers kunnen bereiken. De gateway verbindt de PSTN met het VoIP-netwerk, waarna oproepen tussen de twee netwerken voor de VoIP-gebruiker worden gerouteerd en omgezet. Oproepen van de PSTN worden naar de VoIP-gebruiker met het overeenkomende DID-nummer geleid.

Voor DID hebt u een ISDN-lijn of digitale lijn nodig en moet u de telefoonmaatschappij vragen u een serie telefoonnummers toe te wijzen. Daarnaast hebt u DID-apparatuur nodig, bestaande uit BRI-, E1- of T1-kaarten of -gateways.

Meer lezen