Nick Galea, CEO 3CX: ‘Wij bieden voor de reseller het product voor de toekomst’Als volledig software gebaseerde communicatieoplossing zegt 3CX dé partner voor resellend Nederland te zijn. 3CX is beter te integreren met applicaties, innovatie gaat sneller en de reseller blijft in de lead omdat die zijn eigen totaalpakket kan samenstellen. Een interview van Sef Heldens Hoofdredacteur & Communitymanager ICT bij TBM Magazine met Nick Galea, CEO bij 3CX.

3CX heeft de PBX in de IT-afdeling gebracht. Al sinds de start acht jaar geleden maakt het bedrijf volledig op software gebaseerde PBX’en. “Steeds meer bedrijven gaan naar IP en software en weg van de appliance en hardware. Doordat wij ons beperken tot software en tot Windows is de 3CX-PBX beter te managen en beter te integreren met andere applicaties”, zegt CEO Nick Galea. “Wij proberen innovatie in de PBX-markt te brengen door nieuwe standaarden als WebRTC snel te omarmen. Wij zijn daar sneller in dan de competitie.”

Wat onderscheidt 3CX nu echt?
“Onze grootste differentiator is dat elk bedrijf met Windows onze PBX zelf kan managen, on premise of in een private cloud. Daarmee heeft een klant volledige controle over de eigen PBX. Voor wat betreft het partnerkanaal: wij zijn een van de weinige vendors die op alle niveaus compleet via business partners werkt. In ons hosted-model doen we dat ook alleen via hosting partners, resellers en distributeurs. Zo kan de reseller controle houden over het serviceproces. De reseller is bij 3CX geen ‘commission agent’ want dat is geen duurzaam model.”

Wat zijn de plannen en ambities voor 2016?
“We hebben het de afgelopen jaren goed gedaan in Nederland. Toch willen we in 2016 agressief en fors groeien. Dat gaan we bereiken door veel te innoveren met onze softwaretechnologie: video- en webconferencing gaan we nog verder integreren in 3CX , net als de integratie met CRM-pakketten als Freshdesk. Wij bieden een echte virtuele PBX aan, geen multitennant. Voor de reseller is interessant dat hij niet hoeft te investeren om met 3CX een Hosted Voice-oplossing te bouwen; ons hosting-platform kan hij gratis afnemen, want hij betaalt per afgenomen licentie. En voor kleine bedrijven tot en met 10 licenties is het nagenoeg gratis. Dat is wel anders dan met andere platformen waar vooraf grote investeringen gedaan moeten worden.”

Zijn er naast mobility en cloud nog meer trends waar 3CX op inspeelt?
“Allereerst denk ik dat wij altijd erg innovatief zijn geweest op het vlak van mobility: we waren de eerste met mobile clients op iOS en Android. Onze smartphone-client is echt seamless, alsof het een GSM-gesprek is. Een nieuwe trend waarin wij ook ver vooruit zijn, is WebRTC, een standaard die Google wil doorvoeren. Nu al kunnen wij gesprekken aannemen van browsers via internet. Die trend van bellen via de browser gaat zich verder doorzetten. En daar zal ook video aan toegevoegd worden. Dat betekent dat 3CX doorgaat met investeren in die technologie.”

Wat is verder uw visie op communicatietechnologie?
“De ontwikkelingen gaan altijd langzamer dan dat ik denk. Dus: telefonie zoals we dat nu kennen met smart-, hard- en softphones willen mensen graag blijven gebruiken. Want mensen veranderen niet zo snel. De gebruiker wil echter wel keus hebben tussen nieuwe en oude technologie; de gemiddelde werknemer is zich zeer bewust van de nieuwe mogelijkheden en wil die ook gebruiken, maar zonder de oude dingen te willen opgeven. Daar willen ze flexibiliteit in hebben. Tussen drie en vijf jaar is voor gebruikers videocommunicatie vanzelfsprekend. Hetzelfde geldt voor communiceren via de browser.”

Wat betekent dat voor de industrie en het partnerkanaal?
“Communicatie wordt simpeler voor de gebruiker, maar de techniek erachter wordt ingewikkelder. Het aantal mogelijkheden om te communiceren neemt toe maar de oude mogelijkheden mogen niet weg. En het moet eenvoudig en flexibel. Een voorbeeld hiervan dat mij ontzettend frustreert: er zijn klanten die nog steeds een fax willen versturen en dat is over vijf jaar nog zo. Ik kan er geen reden voor verzinnen, maar je moet het dus blijven aanbieden. Het is een extreem voorbeeld, maar iets dichter bij huis: voor alleen mobiele telefonie op de werkplek zijn de meeste werknemers absoluut nog niet klaar.”

3CX is in veel gevallen een deel van de totaaloplossing. Is er een 3CX-ecosysteem?
“Wij hebben zeker een ecosysteem: met leveranciers van SIP-trunks, endpoints, servers, datacenters, additionele software, applicatiepartners. En natuurlijk hebben wij ons partnerkanaal van 15.000 resellers wereldwijd. 3CX heeft een van de grootste exosystemen in het PBX-domein.”

Het partnerprogramma is onlangs aangepast. Wat zijn de belangrijke veranderingen?
“Er zijn nu drie niveaus in partnership. Er waren meer niveaus nodig, omdat we een grotere beloning willen toekennen aan partners die echt dedicated voor 3CX gaan. Die partners leveren ook een betere support aan de eindklant. De barrières om partner van 3CX te worden, zijn altijd laag geweest en blijven dat ook: trainingen, online certificering en support zijn gratis. De bedrijven die echt vol met 3CX aan de slag gaan, zetten we meer in de spotlight. Denk aan ondersteuning met leads en een hogere status. Wat we daarnaast gaan doen, is voor platinum en gold partners twee keer per jaar een webinar of roundtable organiseren met ons productmanagement en mijzelf zodat partners feedback kunnen geven.”

Waarom moet de business partner 3CX overwegen als aanvulling van zijn portfolio?
“Omdat 3CX de leidende PBX-technologie in handen heeft. Daarnaast geven wij de reseller erg veel flexibiliteit, kan hij met 3CX zijn eigen totaalpakket samenstellen waardoor hij de controle houdt en kan hij zo echt waarde toevoegen voor zijn klant. Dit is het product voor de toekomst van de partner. Met 3CX is een betrouwbaarder businessmodel samen te stellen. Met een dichtgetimmerd hosted-pakket word je al heel snel een ‘commission agent’. Wij bieden juist de kans om je echt te differentiëren, met ons product als onderdeel van een grotere puzzel.”

Wat wordt volgens u belangrijk voor het partnerkanaal in 2016?
“Focus. Het heeft geen zin om te veel oplossingen in je portfolio te hebben. Beter is het om te kiezen en van één product echt alles te weten op sales-, technisch- en supportniveau. Ik zie gewoon dat resellers met focus veel succesvoller zijn. En belangrijker nog: de klant ziet dat ook.”

tbm

Over TBM: Telecom Business Magazine (TBM) richt zich op de Telecomdealer. Alle technische trends worden op de voet gevolgd en de nieuwste ontwikkelingen worden tegen een zakelijk voetlicht gehouden en op hun waarde beoordeeld. Tevens leest u in TBM de visie van de belangrijkste spelers binnen de telecomwereld. Redactioneel heeft TBM zich als doelstelling gesteld uitsluitend relevante content te plaatsen waar de telecomdealer zijn voordeel mee kan doen.